مشکلات و موانع انجام فریضه نماز در بیماران بستری بیمارستان نکویی قم، سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

نماز عملکردی معنوی و بهترین وسیله برای تقرب به سوی خدا است. نماز یک عمل ساده؛ اما بسیار موثر برای برگرداندن ذهن و قلب به سوی مقدسات می باشد. اگر چه در خصوص ارتباط بین نماز و سلامتی در مطالعات مطالب بسیاری بیان شده است، اما هنوز درباره انجام نماز و مشکلاتی که بیماران در اقامه آن در بیمارستان ها با آن مواجه اند، تحقیقات بسیار اندکی وجود دارد. لذا بررسی حاضر با هدف تعیین مشکلات و موانع انجام نماز در بیماران بستری بیمارستان نکویی شهر قم در سال 1388 صورت گرفت.

روش بررسی

این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است که با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی (شامل مشخصات دموگرافیک، موانع و مشکلات فردی و ساختاری انجام نماز) به روش نمونه گیری تصادفی بر روی 400 بیمار بستری در بخش های مختلف بیمارستان نکویی شهر قم انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت.

یافته ها

در این مطالعه، اکثریت نمونه های مورد پژوهش در شرایط بیماری از اقامه نماز باز می مانند (2/72%). میزان مشکلات و موانع انجام نماز در بیماران بستری که در شرایط فعلی بیماری خود نماز نمی خواندند به ترتیب اولویت، 2/98% به علت مشکلات فردی و 8/83% به علت مشکلات ساختاری بیمارستان بود. در میان مشکلات فردی به ترتیب اولویت پاسخ دهی عبارات«عدم آگاهی از احکام نمازگزار در شرایط بیماری» (8/36%)، «ترک نماز به دلیل شدت ضعف و بیماری» (5/22%) و در میان مشکلات ساختاری«عدم چیدمان مناسب تخت ها برای انجام نماز (رو به قبله نبودن تخت ها)» (2/32%) و«عدم مراعات پاکی و نجاست در سرویس های بهداشتی بیمارستان» (8/30%) گزارش شد. همچنین اکثر مشکلات و موانع انجام نماز در بیماران بستری که در شرایط فعلی بیماری خود نماز می خواندند، ناشی از مشکلات ساختاری بیمارستان بود (4/96%)، که در میان این مشکلات ساختاری، انجام طهارت و عدم مراعات پاکی و نجاست در سرویس های بهداشتی (9/45%) از اولویت پاسخ های مثبت به شمار می رفت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد بیماران بستری در بیمارستان برای ادای نماز؛ این نیاز اساسی روحی و معنوی خود، با مشکلاتی مواجه می باشند. لذا پیشنهاد می گردد مسئولین مربوطه با تدبیر یکسری اقدامات جدی در جهت رفع مشکلات و موانع اقامه نماز برنامه ریزی نمایند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p927516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!