تاثیر سوپرمینت (عصاره نعنا) بر دیسمنوره اولیه در مقایسه با ایبوپروفن: کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
قاعدگی دردناک اولیه (Dysmenorrhea) یکی از شایع ترین شکایات زنان در سنین باروری است که نتیجه آزاد شدن پروستاگلاندین می باشد. سازمان جهانی بهداشت بر استفاده داروهای گیاهی به دلیل عوارض زیاد داروهای شیمیایی، تاکید نموده است. با توجه به شیوع بالای دیسمنوره اولیه و پیامدهای نامطلوب آن بر کیفیت زندگی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر سوپرمینت بر دیسمنوره اولیه در مقایسه با ایبوپروفن صورت گرفت.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی، 100 نفر از دختران 22-18 ساله با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در سیکل اول (سیکل کنترل) افراد هیچ روش درمانی استفاده نکردند، ولی در طی 2 سیکل بعدی با شروع درد، گروه سوپرمینت 40 قطره و گروه ایبوپروفن یک قرص mg400 هر 4 ساعت در صورت نیاز مصرف نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه، معیار آندریش- میلسوم جهت سنجش شدت درد و ساعت برای تعیین مدت درد بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تست های کای اسکوئر، من ویتنی، تی مستقل و تی زوج صورت گرفت.
یافته ها
در این مطالعه، شدت درد دیسمنوره اولیه در هر دو گروه نسبت به قبل از درمان کاهش معنی داری را نشان داد (0001/0p=)، و در مقایسه بین دو دارو در کلیه افراد تحت بررسی، کاهش شدت درد معنی دار نبود. (486/0p=).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد سوپرمینت به دلیل داشتن اثر مهاری در انقباضات عضلات صاف رحم ناشی از اکسی توسین و پروستاگلاندین F2a، قادر به کاهش درد همانند ایبوپروفن می باشد. بنابراین می تواند به عنوان داروی گیاهی موثر بر دیسمنوره اولیه استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p927518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!