اثر مکمل سازی جیره با چربی و آنتی اکسیدانها بر عملکرد جوجه های گوشتی پرورش یافته در شرایط تنش گرایی و ماندگاری گوشت تولیدی

پیام:
چکیده:

این مطالعه به منظور بررسی اثر دما و ضد اکسیدان بر عملکرد و ماندگاری گوشت جوجه هایی که جیره غنی شده با روغن ماهی (حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع) دریافت کردند انجام شد. از 160 جوجه گوشتی نژاد آربراکرز در قالب آزمایش فاکتوریل 2×2 (دما × جیره) با طرح پایه کاملا تصادفی با 4 و 10 جوجه در هر تکرار، استفاده شد. دما در دو سطح 22 و 30 درجه سلسیوس و جیره نیز حاوی 5 درصد روغن ماهی، با و بدون ضد اکسیدان (100 واحد ویتامین E در کیلوگرم و50 میلی گرم در کیلوگرم روی) تنظیم شده بود. نمونه های گوشت بعد از کشتار در دمای 4 درجه سلسیوس نگه داشته شده و در روزهای 0، 3 و 6 از نظر میزان مالون دی آلدهید (MDA) تولیدی با استفاده از روش تیوباربیتوریک اسید (TBA) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که دمای بالای محیط موجب کاهش وزن بدن و افزایش ضریب تبدیل می شود (05/0>P). وزن بدن و ضریب تبدیل تحت تاثیر نوع جیره مصرفی قرار نگرفت. دمای بالای محیط باعث افزایش کل اسیدهای چرب غیر اشباع ((USFA، اسیدهای چرب غیر اشباع با یک باند دوگانه (MUFA)، نسبت اسید های چرب غیر اشباع به اسید های چرب اشباع (SFA) شده است (05/0>P) و همچنین باعث افزایش اسکور TBA در روزهای 0، 3 و 6 بعد از کشتار، و درصد چربی، انرژی خام گوشت، MDA سرم می شود. وجود ضد اکسیدان در جیره اثر معنی داری بر ضریب تبدیل و خوراک مصرفی و وزن بدن نسبت به گروه بدون ضد اکسیدان نداشت. جیره حاوی ضد اکسیدان نیز باعث کاهش USFA، امگا6، امگا3، PUFA، نسبت بین USFA با SFA و همچنین کاهش اسکور TBA در روزهای 0، 3 و 6 شد. درصد کل اسیدهای چرب گوشت و میزان انرژی خام آن نیز در جیره حاوی ضد اکسیدان، بالاتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p928807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!