بررسی وجود بیماری عروق کرونر بوسیله آنژیوگرافی تهاجمی در بیماران نارسایی کلیه کاندید پیوند کلیه در بیمارستان طالقانی در سال 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه در خطر بالای پیشرفت بیماری عروق کرونر قرار دارند و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروق در این گروه 15-10 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است. نشان داده شده است که پیوند کلیه سبب بهبود کیفیت زندگی و پیش آگهی در گیرندگان پیوند می شود. با توجه به افزایش تعداد بیماران در انتظار پیوند، تلاشهای زیادی جهت غربالگری دقیق بیمارانی که کاندیدای مناسب پیوند باشند انجام می شود که بررسی قلبی بخشی اساسی از این غربالگری می باشد.
مواد و روش ها
در مدت یک سال، 75 بیمار دیالیزی مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و کاندید پیوند که ریسک عوارض قلبی عروقی آنها (بر اساس سن بالای 50 سال، سابقه دیابت، علائم بالینی و تغییرات نوار قلب) بالا بود وارد مطالعه شدند. پس از انجام آنژیوگرافی عروق کرونر، یافته های بیماری عروق کرونر در این بیماران با استفاده از ضریب همبستگی اسپرمن بررسی گردید.
یافته ها
در این پژوهش 75 بیمار با میانگین سنی 52 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که 44 نفر آنها (58%) مذکر بودند. از میان بیماران، 50 نفر (6/66%) مبتلا به CAD و 25 نفر (3/33%) دارای عروق کرونر نرمال یا Mild CAD بودند. 33 بیمار مبتلا به دیابت بودند که 29 نفر آنها (5/90%) مبتلا به CAD و 4 نفر (5/9%) دارای عروق کرونر نرمال یاMild CAD بودند. بیماران غیر دیابتی در این مطالعه 42 نفر بودند که 21 نفر (50%) مبتلا به CAD و 21 نفر (50%) نیز دارای عروق کرونر نرمال بودند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای CAD دربیماران دیابتی کاندید پیوند کلیه، توصیه می شود که این بیماران قبل از پیوند، جهت تعیین ریسک CAD تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گیرند و به نظر می رسد این روش مقرون به صرفه باشد. اما نتیجه گیری در مورد بیماران غیر دیابتی دشوار است و با توجه به محدود بودن نمونه ها در این پژوهش نیاز به بررسی بیشتری در این زمینه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p930845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!