تاثیر انجام لمس درمانی توسط مادر بر وزن گیری نوزاد نارس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاثیر اجرای لمس درمانی بر رشد نوزادان، توسط پرسنل آموزش دیده در مطالعات متعددی بررسی شده است، در حالی که اجرای لمس توسط مادر به عنوان مهم ترین مراقبت کننده از نوزاد، کم تر مورد توجه بوده است. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر انجام لمس درمانی توسط مادر بر وزن گیری نوزاد نارس بود.
مواد و روش ها
در یک کار آزمائی بالینی دو سو کور، تعداد 60 نوزاد نارس ترخیص شده از بخش مراقبت های ویژه نوزادان، به روش تخصیص تصادفی در یکی از دو گروه آزمون و کنترل (30 نوزاد در هر یک از دو گروه) قرار گرفتند. با انجام لمس در حضور مادر، چگونگی اجرای آن به مادران آموزش داده شد، هم چنین کتاب چه های آموزشی در زمینه ی مراحل انجام لمس در اختیار آنان قرار داده شد. لمس در منزل 3 نوبت در روز هر بار به مدت 20 دقیقه، تا تکمیل سن جنینی (40 هفته ی بارداری) توسط مادر انجام می شد. وزن نوزادان در هر دو گروه با وزنه ی دیجیتال با دقت 10± گرم قبل از ترخیص و پس از تکمیل سن جنینی اندازه گیری شد.
یافته ها
مادران دو گروه از نظر میانگین سن، نوع زایمان، میزان تحصیلات، شاغل بودن و وضعیت اقتصادی، هم چنین وزن، جنس و سایر مشخصات نوزادی تفاوت آماری معنی داری نداشتند. در انتهای مداخله، نوزادان گروه آزمون روزانه 10 گرم (32 درصد) بیش تر از نوزادان گروه کنترل افزایش وزن داشتند و این افزایش از نظر آماری معنی دار بود (31 گرم در روز در گروه آزمون در مقابل 21 گرم در روز در گروه کنترل، 04/0= P).
نتیجه گیری
جنبه ی مهم مطالعه ی اخیر، اجرای لمس درمانی در منزل توسط مادر می باشد که موجب وزن گیری بهتر نوزادان نارس گردید، لذا آموزش لمس درمانی به مادر می تواند در هنگام ترخیص نوزادان نارس از بخش مراقبت های ویژه نوزادان مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
240
لینک کوتاه:
magiran.com/p931172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!