بررسی نقش رسپتورهای اپیوئیدی در تغییرات گلوکز خون موش های بالب سی تیمار شده با مورفین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مورفین یکی از مشتقات آلکالوئیدهای موجود در تریاک می باشد. گزارش های متناقضی دال بر اثرات مورفین بر روی قند خون وجود دارد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش گیرنده های اپیوئیدی دخیل در تغییرات گلوکز خون موش های بالب سی تیمار شده با مورفین می‎باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق تجربی بر روی 8 گروه موش نر نژاد بالب سی (6=n) انجام گرفت که به گروه اول مورفین، گروه دوم نالوکسان به همراه مورفین، گروه سوم نالتریندول به همراه مورفین، گروه چهارم نوربینالتورفیمین به همراه مورفین، گروه پنجم CTOP (D-phe-cys- Tyr- D- Trp- orn- Thr- pen- Thr- NH2) به همراه مورفین، گروه ششم سالین، گروه هفتم سالین به همراه سالین و گروه هشتم سالین به همراه مورفین تزریق شد. نمونه های خونی از سینوس چشمی در زمان های صفر، 1، 2 و 3 ساعت پس از تزریق گرفته شد. میزان گلوکز خون به روش آنزیمی سنجیده شد و آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
نتایج
تزریق مورفین سبب کاهش قند خون نسبت به گروه کنترل پس از تزریق شد و این کاهش قند خون توسط نالوکسان در مقایسه با گروه مورفین جبران گردید. کاربرد نالتریندول توانست کاهش قند خون ایجاد شده توسط مورفین را نسبت به گروه کنترل مهار نماید در حالی که CTOP و نوربینالتورفیمین قادر به انجام این امر نبودند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه نالتریندول توانست کاهش قند خون ایجاد شده توسط مورفین را جبران نماید، این احتمال وجود دارد که کاهش قند خون ناشی از مورفین از طریق گیرنده های اپیوئیدی دلتا انجام شده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p931559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!