ارزیابی رادیولوژیک اثر مصرف خوراکی پودر مرجان خلیج فارس در مراحل التیام بافت استخوانی خرگوش

پیام:
چکیده:
زمینه
با توجه به تحقیقات انجام شده روی جانوران و فرآورده های دریایی مخصوصا مرجان در دهه اخیر از نظر مزایای آن تصمیم گرفته شد تا از مرجان بومی خلیج فارس به عنوان پودر خوراکی به هدف التیام عارضه استخوان تیبیا در خرگوش استفاده شود.
مواد و روش ها
از تعداد 18 سرخرگوش سفید نیوزلندی با وزن تقریبی 3-5/2 کیلوگرم استفاده شد و خرگوش ها به-طور تصادفی به 3 گروه 6 تایی شامل کنترل، با مصرف کلسیم خوراکی و گروه با مصرف پودر مرجان تقسیم شدند. به-منظور ایجاد نقیصه بخش یک سوم ابتدایی استخوان درشت نی شکاف داده شده، عضلات به طریق کندکاری کنار زده شد و موضع عمل نمایان گردید. توسط مته اورتوپدی در بخش مربوط سوراخی به عمق تقریبی 8/0-6/0 میلی متر و قطر 4 میلی متر ایجاد و بعد از تخلیه و شستشوی آن موضع عمل بخیه شد. این عمل در هر 3 گروه به طور یکسان انجام گردید. خرگوش های گروه کلسیم با دریافت روزانه 1150 میلی گرم پودر کلسیم و خرگوش‎های گروه مرجان با دریافت 1220 میلی‎گرم پودر مرجان و خرگوش های گروه کنترل در شرایط استاندارد قفس نگهداری شدند. در مدت دو ماه دوره درمان نمونه ها طی روزهای صفر، 10، 20، 30، 40، 50، 63 مورد بررسی رادیوگرافی در حالت گماری های جانبی و قدامی- خلفی قرار گرفتند. در بررسی های رادیولوژیک صورت گرفته پارامترهایی مثل پرشدن نقیصه، دانسیته نقیصه، حضور کالوس خارجی و کالوس اینترکورتیکال ارزیابی شد.
یافته ها
در بررسی پارامترهای رادیولوژیک مثل پرشدن نقیصه، دانسیته نقیصه، وجود کالوس خارجی و کالوس اینترکورتیکال روند جذب بهتر مرجان خلیج فارس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (05/0P<).
نتیجه گیری
در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت طبق بررسی رادیوگرافی انجام شده مصرف پودر خوراکی مرجان خلیج فارس سبب افزایش تشکیل بافت استخوانی در ناحیه می شود. با توجه به بررسی انجام شده مصرف این پودر در انسان نیاز به تحقیقات بالینی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
264
لینک کوتاه:
magiran.com/p934481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!