ارزیابی و تدوین مدیریت ریسک های زیست محیطی به دو روش FEMA و What if? و مقایسه این دو روش در خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران

چکیده:
زمینه و بستر مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) در کشور ما به سرعت در حال تکامل و شکل گیری است. توجه روز افزون به این مقوله مهم در صنعت نفت و گاز و فرآیند انتقال نفت و فرآورده نفتی که بخش مهمی از این صنعت را شامل می شود امری ضروریست.
بخش مهم این نظام مدیریتی شناسایی مخاطرات و ارزیابی و مدیریت ریسک ها اعم از بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی می باشد که تاکنون روش های متعددی برای آن در جهان شناخته شده است.
ضروریست هر سازمان بنا به نوع فرآیندها، نمودارهای عملیاتی، فعالیت های مربوطه و در نهایت منابع مالی، اقتصادی و انسانی در دسترس روش مناسب و بهینه را برگزیند.
از انواع این روش ها تجزیه و تحلیل حالات شکست و آثار آن (FMEA) وتجزیه و تحلیل چه می شود اگر(What if?)می باشند.
FMEA یک روش استقرایی(رسیدن از جزء به کل) بوده که برای مطالعه نظام مند نقص های اجزای یک سیستم و اثرات احتمالی آنها بکار می رود.
نام واقعی روش What if? روش چه می شود اگر؟ و یا اگر این امر رخ دهد پیامدهای آن چه خواهد شد«مشتق شده و هدف اصلی از اجزای آن اعمال توجه و تمرکز به اثرات رویدادهای ناخواسته بر روی سیستم می باشد.
در این مقاله پس از بررسی روش های معتبر علمی و کاربردی در زمینه مدیریت و ارزیابی ریسک و فرآیند انتقال نفت و فرآورده های نفتی ابتدا مخاطرات زیست محیطی خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران شناسایی سپس ارزیابی و کمی سازی شدند.در نهایت نتایج حاصله از هر دو ارزیابی با معیارهای مختلف تحت روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p937676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!