اثر زمین پالایی بر روند پالایش خاک آلوده به گل پایه روغنی حفاری

پیام:
چکیده:
امروزه هیدروکربن های نفتی از منابع آلاینده محیط زیست محسوب می شوند. یکی از راه کارهای موثر در پالایش خاک های آلوده استفاده از روش زمین پالایی بوده که از طریق ایجاد شرایط بهینه برای فعالیت ریز جانداران هوازی در خاک، سبب پاکسازی خاک می شود. استفاده از مواد نفتی در حفاری چاه های نفت سبب افزایش آلودگی خاک در استان خوزستان گردیده است. بنابراین در این پژوهش با اعمال روش هایی سعی بر کاهش آلودگی نفتی خاک گردید. بر این اساس، این پژوهش در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار شاهد (خاک آلوده به گل پایه روغنی حفاری)، هم زدن روزانه یکبار (1O) و هم زدن چهار روز یکبار (2O) در سه تکرار برای بررسی روند تغییرات شاخص های مورد مطالعه در بازه های زمانی 2، 5 و 10 هفته پس از اعمال تیمارها اجرا شد. نتایج نشان داد که اثر تیمار های زمین پالایی (2O و 1O) سبب افزایش معنی دار میزان تنفس میکروبی نسبت به تیمار شاهد گردید (05/0p<). به طوری که میزان غلظت کربن تولید شده (دی اکسید کربن) طی فرآیند تنفس میکروبی در روش های 2O و 1O به ترتیب 20 و 16 درصد بیشتر از نمونه شاهد بود. همچنین، غلظت کل هیدروکربن های نفتی (TPHs) در تیمار بهم زدن روزانه (1O) و بهم زدن چهار روز یکبار (2O) به ترتیب به میزان 7/7 و 7/11 درصد نسبت به شاهد کاهش یافتند هرچند که اختلاف آماری بین تیمارها وجود نداشت. بیشترین میزان کاهش هیدروکربن های نفتی اشباع در ترکیبات 22-18 کربنی در تیمار بهم زدن چهار روز یکبار بدست آمد که اختلاف معنی داری با سایر تیمارها داشت (05/0p<). لذا، اعمال روش زمین پالایی جهت بهینه سازی فعالیت ریز جانداران خاک نقش موثری در افزایش فعالیت آنها و کاهش غلظت آلاینده های نفتی در خاک داشته است. بنابراین، زمین پالایی با توجه به قابل اجرا بودن و عدم نیاز به امکانات خاص می تواند به عنوان روشی موثر و باصرفه اقتصادی جهت پالایش آلاینده های نفتی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
255
لینک کوتاه:
magiran.com/p938038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!