کانه زایی پلی متال سرب- روی مس و آنتیموان نوع انتشاری رگچه ای و رگه ای در محدوده معدنی گله چاه- شوراب مجموعه ماگمایی شرق ایران

پیام:
چکیده:

مجموعه ماگمایی شرق ایران در ناحیه لوت مرکزی، میزبان کانسارهای پلی متال رگه ای و پورفیری متعددی است که محدوده معدنی گله چاه- شوراب در شمال غرب آن قرار دارد. سنگهای آتشفشانی و توده های نیمه عمیق در منطقه، متشکل از کوارتزلاتیت پورفیری، داسیت و ریوداسیت پورفیری و هورنبلند- بیوتیت آندزیت با ماهیت کالک آلکالن، معادل گرانیت تیپ I، طی جای گیری در ترشیری، سنگ بستر منطقه را که شیل، سیلتستون و آهک ژوراسیک (سازند شمشک) است قطع کرده اند. گسلها و درز و شکافها، کنترل کننده های اصلی کانی سازی در منطقه هستند. سیالات کانه دار حاوی سرب، روی، مس، آنتیموان و عناصر کمیاب، کانه زایی های نوع انتشاری، رگه- رگه چه ای و در مواردی استوک ورک و برشی در این شکستگی ها ایجاد کرده اند. کانه زایی رگه ای و رگه چه ای سرب+ روی± مس± آنتیموان در معدن متروکه گله چاه به همراه دگرسانی های کربناتی و سیلیسی مشاهده می شود. کانه های هیپوژن شامل گالن، اسفالریت، پیریت، کالکوپیریت، بورنونیت و تتراهدریت و محصولات سوپرژن آن شامل سروزیت، کوولین، دیژنیت و پیریت کلوئیدی نسل دوم است. کانه زایی سرب+ روی+ مس+ آنتیموان همراه با دگرسانی های سریسیتی و سیلیسی در معدن متروکه شوراب نیز شامل دو نوع کانی سازی، یکی رگه چه ای و رگه ای برشی در مرز داسیت پورفیری، شیل و ماسه سنگ های ژوراسیک و دیگری کانه زایی انتشاری و انتشاری- رگه چه ای درون نفوذی های ریوداسیت و داسیت های پورفیری دگرسان شده است. کانه های اصلی هیپوژن شامل گالن، اسفالریت، استیبنیت، پیریت آرسنیک دار، کالکوپیریت و مجموعه تتراهدریت- تنانتیت و کانی سازی سوپرژن سولفیدی- اکسیدی شامل مالاکیت، کوولین، سروزیت و پیریت ملنکوئیتی است. رخداد کانه زایی پلی متال سرب+ روی+ آنتیموان± آرسنیک± نقره همراه با مجموعه دگرسانی سریسیتی، کربناتی و کلریتی در اندیس معدنی چوپان به دو شکل رگه ای، رگه چه ای- استوک ورک (تا عمق 30 متری) محدود به گسلها و کانی سازی نوع انتشاری-جانشینی (عمق بیش از 70 متر) در سنگ میزبان ریوداسیت و داسیت های پورفیری است. مطالعه سیالات درگیر حاکی از آن است که کانه زایی های مس انتشاری- رگه چه ای و پلی متال انتشاری- جانشینی به ترتیب در کانسارهای شوراب و چوپان در دما، شوری و عمق بالاتری نسبت به کانه زایی سرب و روی رگه- رگه چه ای کانسار گله چاه تشکیل شده اند و کانه زایی های تشکیل شده در ارتباط با تحول سیالات گرمابی کانه دار و اختلاط با آبهای جوی دارای دما و شوری پایین در منطقه هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p939873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!