بررسی اثر تناوبهای متفاوت نوری بر رشد سیانوباکتر Cylindrospermopsis raciborskii

پیام:
چکیده:
جلبک سبز_آبی Cylindrospermopsis raciborskii گسترش وسیعی در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد. این گونه در ماه های مرداد و شهریور به فراوانی در تالاب ساحلی انزلی مشاهده می شود. در این مطالعه تاثیر تناوبهای مختلف نوری در نرخ رشد C. raciborskii بررسی شده است. سلول های C. raciborskii از آب تالاب انزلی جداسازی و خالص سازی شد. نمونه ها تحت شرایط دمایی 2 ±25، شدت نور3000 لوکس و محیط کشت Z8-n در چهار تیمار با تناوبهای نوری متفاوت (8:16، 14:10، 10:14، 12:12 Light/Dark) کشت شدند.ریسه ها طی 25 روز، بوسیله لام نئوبار شمارش شدند. سرعت رشد ویژه (μ) و میزان تقسیم سلولی در روز(G) برای هر تیمار بدست آمد. بررسی های انجام شده نشان داد که C. raciborskii در تناوب نوری 12:12 با تراکم سلولی 5±106×8 سلول در میلی لیتر بیشترین میانگین تراکم سلولی و پس از آن تیمارهای14:10، 10:14 و 8:16 با مقادیر 4 ±106×7، 2 ±106×4 و9±106×2 سلول در میلی لیتر به ترتیب فراوانی کمتری داشتند. با توجه به اینکه این گونه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در ماه های گرم سال با طول روز بلندتر شکوفایی ایجاد می کند، افزایش رشد در تناوبهای 12:12 و 14:10 نیز می تواند موید این پدیده باشد. احتمالا رشد این سیانوباکتر تحت تاثیر عواملی مانند ذخیره نیتروژن، زمانی که دیگر گروه های جلبکی دچار کمبود نیترات هستند و قابلیت رشد در نور کم و دمای بالا قرار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p942243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!