بررسی عفونتهای شایع درافراد سالمند بستری دربخش عفونی بیمارستان شهید بهشتی کاشان

پیام:
چکیده:
هدف

در سالمندان استعداد ابتلا به عفونتها افزایش می یابد با توجه به بالا بودن میزان عفونتها و موربیدیتی ومورتالیتی حاصل از آنها و تابلوی متفاوت عفونتها در سالمندان که می تواند منجر به تاخیر در تشخیص گردد، این مطالعه به منظور بررسی تابلوی بالینی و یافته های آزمایشگاهی بیماری های عفونی در سالمندان بستری در بخش عفونی بیمارستان شهید بهشتی کاشان طراحی گردید.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی روی 248 نفر از سالمندان مبتلا به بیماری عفونی بستری شده در بیمارستان بهشتی کاشان درسال 88 انجام گرفت ملاک تشخیص اولیه بیماری عفونی یافتن تب یا کانون مشخصی از عفونت درمعاینه بود از کلیه بیماران شرح حال و معاینه فیزیکی به عمل آمد و بررسی های آزمایشگاهی از جمله کشت خون وادرار وCBCوESR،CRP وتصویر برداری تشخیصی از جمله گرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن وMRI انجام شد. سپس پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک، علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی از طریق مصاحبه و مرور پرونده آنان تکمیل و نتایج به صورت آمار توصیفی ارائه گردید.

یافته ها

در این مطالعه 133 نفر(6/53 %) مرد و 115 نفر(4/46 %) زن بودند. میانگین سنی بیماران 3/74 سال بود. بیشترین گروه سنی، افراد 75- 60 ساله بودند(4/48 %). شایعترین شکایات اصلی بیماران تب (4/19 %) و تنگی نفس (9/14 %) و شایعترین بیماری زمینه ای فشار خون بالا بود (37 %). شایعترین بیماری عفونی پنومونی (4/23 %) و سپس سپسیس بود (7/15 %).

نتیجه گیری

شایعترین بیماری عفونی منجر به بستری و مرگ پنومونی و سپسیس بود و از آنجا که علائم بالینی عفونتها در سالمندان به وضوح بروز نمی کند و تاخیر در تشخیص منجر به بروز عوارض و مرگ می گردد، در تشخیص افتراقی سالمندانی که با هر ناخوشی یاتغییر در عملکرد مراجعه می کنند باید این عفونتها را مد نظر قرار داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p943104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!