مقایسه تاثیر تمرین در آب و بیرون آب بر تعادل ایستا و پویای مردان سالمند سالم

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر به منظور مقایسه تاثیر تمرین در آب و بیرون آب بر کنترل تعادل مردان سالمند سالم انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه مداخله تمرینی و یک گروه کنترل بود، که در آن 40 مرد سالمند سالم بالای 65 سال به صورت تصادفی به سه گروه تمرین در آب (13 نفر)، تمرین در بیرون آب (12 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. دو گروه تمرین در آب و بیرون آب هر کدام به مدت 6 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه، در تمرینات مشابه در دو محیط آب و بیرون آب شرکت کردند، به گروه کنترل هیچ گونه تمرین خاصی داده نشد، به آن‎ها توصیه شد فقط فعالیت های معمولی روزانه خود را انجام دهند. تغییرات در تعادل ایستا و پویای آزمودنی ها، قبل و بعد از دوره تمرین، به وسیله آزمون های ستاره و شارپند رومبرگ اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل آماری، با استفاده از آزمون‎های آماری مناسب در سطح معنی داری 05/0< p با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16)انجام شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که اعمال برنامه‎ی تمرین در محیط آب و بیرون آب می‎تواند باعث بهبود تعادل ایستا (005/0=p) و پویا (0=p) در مردان سالمند ‎شود. همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنی‎داری بین داده های پس‎آزمون، آزمودنی های گروه تمرین در آب و بیرون آب با گروه کنترل در آزمون های تعادل ایستا و پویا بود (05/0P<). اما تفاوت معنی‎داری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل مشاهده نشد (05/0> p). همچنین تفاوت معنی‎داری بین دو گروه تمرین در آب و بیرون آب در آزمون های تعادل ایستا (5/0=p) و پویا (6/0=p) دیده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش، به کارگیری تمرینات در آب و بیرون آب ممکن است عاملی تاثیرگذار در بهبود تعادل ایستا و پویای سالمندان باشد و تفاوتی در استفاده از آن ها وجود ندارد. با وجود این، مطالعات بیشتری با حجم نمنه‎ی بالاتر و در گروه های مختلف سالمندان جهت تعیین این که ماندگاری تاثیرات کدام تمرینات بیشتر است، پیشنهاد می‎شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p943105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!