جایگاه مفهومی و نظری رهبری خدمتگزار از دیدگاه اندیشمندان غربی و مقایسه تطبیقی با آموزه های دینی در مدیریت اسلامی

چکیده:
امروزه مدیران سازمانها و نهادها با چالشی جدی بنام فرانوگرایی مواجه هستند. فرانوگرایی در سازمان و مدیریت، رویکردی است برای مشاهده وضعیت موجود سازمان، انتقادکردن از آن و ارتقاء آن. فرانوگرایی در مدیریت سازمانها به معنی عدم پذیرش هرگونه قطعیت در زمینه ساختار، روش، مدل، تئوری است. سازمان های فرانوگرا خصوصیاتی همچون پویایی، بهبود مستمر، کار تیمی، خلاقیت و در رهبری بر خدمتگزاری، یاددهی و یادگیری تاکید دارند. هدف این رویکرد ایجاد بهبودهایی در رهبری سازمانها و جوامع می باشد. بنظر می رسد آنچه رهبران می توانند برای سازمانها انجام دهند خدمتگزاری باشد. رهبران خدمتگزار دارای ویژگی هایی همچون همدلی، دوراندیشی و گوش دادن موثر می باشند و همواره بدنبال آن هستند که به دیگران خدمت کنند، نه اینکه دیگران به آنها خدمت کنند. این شیوه از رهبری بر روابط سالم و کارآیی در سازمان تاکید دارد. در مقابل این نوع از رهبران، رهبران خودخواه قرار دارند. رهبران خودخواه بیشتر به حفظ ارزش، امنیت، شان و وجه اجتماعی، شهرت، راندمان اقتصادی، مقام و دارایی توجه دارند. رهبران خودخواه گمان می کنند آنها باید رهبری کنند و افراد از آنها پیروی کنند. در این مقاله با توجه به متغیرهای رهبری خدمتگزار که در دیدگاه غربیان مطرح شده محققان این متغیرها را در آموزه های دینی مورد بررسی قرار دادند و متغیرهای تعهد و تخصص، امانت داری، وقت نشناسی در خدمت به مردم، خیرخواهی و انصاف در خدمت رسانی، خدمت مداری و حق گرایی، خدمت در حد توان، پرهیز از اذیت و اخلاص را برای رهبری خدمتگزار استخراج نمودند. بطور کلی می توان گفت این سبک از رهبری ابتدا در دین مبین اسلام هزار سال قبل اشاره شده در حالی که این سبک از رهبری حدود هفتادسال پیش در غرب مطرح گردیده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
151
لینک کوتاه:
magiran.com/p943685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!