بررسی تاثیر اندازه شرکت صاحبکار، اندازه موسسه حسابرسی و میزان حق الزحمه غیر حسابرسی بر استقلال حسابرس در شرایط ارائه همزمان خدمات حسابرسی و غیر حسابرسی از دیدگاه دانشگاهیان و تحلیلگران بورس اوراق بهادار

چکیده:
امروزه افراد زیادی از اطلاعات صورت های مالی جهت تصمیم گیری های خود استفاده می نمایند و برای این منظور باید از قابلیت اتکای این اطلاعات اطمینان حاصل کنند. نظر حسابرس برای گواهی و اعتبار بخشی به صورت های مالی و پشتیبانی از استفاده کنندگان اطلاعات ارائه می گردد.
اگر حسابرس از صاحبکار مستقل نباشد، نظرش چیزی به اعتبار صورت های مالی نمی افزاید. در واقع، بدون استقلال، حسابرسی کاری بی معنا است. استقلال اساس خدمات اطمینان بخشی و شهادت دهی است؛ از طرفی یکسری شرایط و عوامل وجود دارند که مکن است استقلال حسابرس را به خطر اندازند که باید مورد توجه قرار گیرند، لذا در این تحقیق این موضوع بررسی شده است که آیا اندازه موسسه حسابرسی و اندازه شرکت صاحبکاردر شرایط ارائه همزمان خدمات حسابرسی و غیر حسابرسی می تواند بر استقلال حسابرس تاثیر داشته باشد و همچنین رابطه بین میزان حق الزحمه غیر حسابرسی و استقلال و اثر رعایت فاصله زمانی مناسب بین خدمات حسابرسی و غیر حسابرسی بر استقلال از دیدگاه دانشگاهیان (اساتید، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته حسابداری) و تحلیلگران بورس اوراق بهادار بررسی شده است. جهت بدست آوردن حجم نمونه از روش حداکثر خطا استفاده گردیده که حجم نمونه مطلوب 130 محاسبه شد. پس از توزیع پرسش نامه برای گرد آوری اطلاعات لازم، در نهایت 126 پرسش نامه مورد پذیرش قرار گرفت. جهت آزمون فرضیات، آزمون نسبت به کار برده شد. نتایج بدست آمده از این تحقیق، حاکی از این است که وجود فاصله زمانی مناسب بین خدمات حسابرسی و غیر حسابرسی باعث حفظ استقلال می گردد، میزان حق الزحمه غیر حسابرسی با وجود افشا در گزارش های صاحبکار بر استقلال حسابرس تاثیر دارد و اینکه موسسه حسابرسی و شرکت صاحبکار چه بزرگ باشند، چه کوچک، به هر حال ارائه خدمات حسابرسی و غیر حسابرسی به طور همزمان بر استقلال حسابرس تاثیر گذار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p944153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!