بررسی تاثیر تغییر سبک زندگی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر عوامل خطرساز قلبی درزنان یائسه شهر اهواز

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تغییر سبک زندگی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر ریسک فاکتورهای قلبی- عروقی در زنان یائسه شهر اهواز بود.
روش ها
اجرای این پژوهش کارآزمایی بالینی، از تیر ماه 1386 آغاز شد و در خرداد 1387خاتمه یافت. تعداد 67 زن یائسه با فعالیت فیزیکی کم وارد پژوهش شدند و به دو گروه مداخله (38 نفر) و گروه شاهد (29 نفر) به صورت تصادفی تقسیم شدند. در طی 6 ماه بررسی، برای گروه مداخله یا ورزش، 5 برنامه آموزشی شامل موارد زیر ترتیب داده شد:- یک جلسه آموزش چهره به چهره در جلسه اول- یک جلسه در پایان ماه سوم- سه جلسه آموزشی یک ساعته با استفاده از وسایل کمک آموزشی (مانند اسلاید) در ماه اول و در پایان هر هفته.
این گروه همچنین یک جزوه آموزشی در مورد یائسگی، تاثیر آن بر قلب و عروق و فواید ورزش در پیش گیری از بیماری های قلبی- عروقی، که بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی تهیه شده بود، دریافت کردند. در پایان هر ماه نیز 5 تماس تلفنی جهت یادآوری انجام ورزش با گروه مداخله برقرار می شد. اندازه گیری هایی شامل تغییرات در اعتقاد بهداشتی زنان، اندازه گیری آنتروپومتریک، فشارخون، چربی های خون و میزان فعالیت فیزیکی در ابتدای پژوهش و در پایان ماه ششم در دو گروه انجام شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار 15SPSS مورد بررسی قرار گرفت. از تست های توصیفی، تست های آماری شامل تست t زوجی و مستقل و تست مکرر (Repeated Measure) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
یافته ها بیانگر کاهش معنی دار در سطح چربی با دانسیته پایین (LDL به میزان 15 میلی گرم در دسی لیتر (05/0 > P)، میزان قند خون ناشتا (4/7 میلی گرم در دسی لیتر05/0 > P)، و افزایش فعالیت بدنی (به میزان 272 دقیقه در هفته، 02/0 = P) در گروه مداخله بود. تمام اجزای مدل اعتقاد بهداشتی به جز میزان آگاهی، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به صورت معنی داری افزایش یافته بود (001/0 = P).
نتیجه گیری
تغییر سبک زندگی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی شایددر کاهش ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی- عروقی در زنان بدون تحرک و کم تحرک یائسه موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p945459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!