بررسی ارتباط عوامل اقتصادی- اجتماعی و پیامدهای مرتبط در مبتلایان به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
با عنایت به نقش عوامل اقتصادی- اجتماعی در ظهور بیماری های مزمن و ضرورت و اهمیت توجه به این بعد از بیماری ها از منظر سیاست گذاران و مدیران کلان سازمان های بهداشتی و درمانی، این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل فوق بر بیماری دیابت نوع 2 و پیامدهای آن اجرا گردید تا یافته های آن در سیاست گذاری سیستم بهداشتی و درمانی مناسب برای پیش گیری از وقوع این بیماری مفید فایده باشد.
روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. آزمودنی های پژوهش 384 نفر از بیماران دیابتی مراجعه کننده به یکی از مراکز دیابت شهر اصفهان بودند که به روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های آماری Chi Square و تست Fisher تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 1/52 درصد افراد مرد و 9/47 درصد زن بودند. بین تعداد پیامد دیابت، گروه سنی، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، نوع ارتباط با اعضای خانواده، دفعات ارتباط و ایجاد امنیت خاطر در بیمار دیابتی توسط خانواده، نحوه گذراندن اوقات فراغت، وضعیت سلامتی، سال های ابتلا به دیابت، استعمال دخانیات، نوع درمان، مصرف غذای سرخ کردنی و گروه درآمدی (001/0 > P)، احساس امنیت در محل زندگی و ارتباط در محل زندگی (002/0 > P) و نیز مصرف روزانه گروه سبزیجات (02/0 > P) از نظر آماری ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد به کارگیری استراتژی های کمکی و منابع حمایتی در افراد مبتلا به بیماری های مزمن به خصوص دیابت، مساله ای حیاتی است. استراتژی های توانمند سازی باعث ایجاد تغییرات فاحش در افراد می شود تا انتظارات مثبت، امید، عزت نفس و اطمینان خود را افزایش دهند؛ این همان راهکاری است که لازم است در بیماران دیابتی به منظور کنترل هر چه بهتر بیماری و انواع مختلف عوارض آن به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p945460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!