تاثیر مقادیر مختلف مولتی آنزیم بر تغییرات آنزیم های کبدی و فاکتورهای عملکردی در ماهیان قزل آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss پرواری

پیام:
چکیده:
آنزیمها کاتالیزورهای آلی هستند که می توانند سبب آغاز و یا تسریع واکنش های شیمیایی شده و یک یا چند نوع ترکیب آلی را به تولیدات آلی تبدیل نمایند. با هدف بررسی تاثیر سطوح مختلف مکمل مولتی آنزیم بر روی میزان تغییرات بیوشیمیایی آنزیم های کبدی و فاکتور های عملکردی در ماهیان قزل آلای رنگین کمان پرواری (5± 150 گرم)، چهار جیره غذایی متفاوت از لحاظ سطوح مختلف مکمل مولتی آنزیم برای ماهیان تنظیم و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری در مورد نرخ بقای ماهی و ضریب تبدیل غذایی به صورت دوره ای انجام شد. در پایان دوره پرورشی از هر گروه 50 قطعه ماهی و در کل 200 قطعه به طور تصادفی انتخاب و برخی از پارامتر های بیوشیمیایی کبد، مورد آزمایش قرار گرفت. در طی این بررسی مقدار ضریب تبدیل غذایی، میزان بقاء، وزن ماهیان (رشد مطلق) و طول کل ماهیان در گروه های تحت مطالعه در هیچکدام از مقاطع زمانی اندازه گیری شده معنی دار نبود. نتایج مقایسه میانگین داده های این آزمایش نشان داد که در گروه 5/1 کیلو گرم در تن میزان AST سرم کاهش معنی داری نسبت به تیمار 5/0 و 1 کیلوگرم در تن داشته است (05/0p<). در تیمار 5/0 کیلو گرم در تن، کاهش معنی داری در میزان ALT سرم در مقایسه با گروه شاهد داشته است (05/0p<). استفاده از مولتی آنزیم کاهش معنی داری از نظر سطوح مختلف LDH سرم در گروه های تیمار نسبت به گروه شاهد ایجاد نمود (05/0p<) و اختلاف معنی داری از نظر سطوح مختلف ALP در بین گروه های مختلف مشاهده نشد (05/0p>). نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از مولتی آنزیم، می تواند باعث کاهش مقادیر AST، ALT و LDH ماهیان قزل آلای رنگین کمان پرواری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p945829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!