نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت های دوران بارداری

چکیده:
در ارتقای سلامت مادران مردان دارای نقش ویژه ای هستند و اگر در گذشته مانع محسوب می شدند، امروزه بخشی از راه حل هستند. از آنجا که چالش هایی در اطلاعات ما در مورد نقش مردان در سلامت مادران و نیازهای آموزشی آنان برای افزایش مشارکت آنان وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت های دوران بارداری می کوشد تا پایه ای برای برنامه های آینده باشد.
در این مطالعه توصیفی مقطعی 800 نفر شامل 400 زن مراجعه کننده برای مراقبت های دوران بارداری و 400 مرد متاهل که همسران آنان به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند شرکت کردند. روش نمونه گیری، سهمیه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که به روش مصاحبه تکمیل می شد. اطلاعات توسط برنامه SPSS 16 و با بهره گیری از آزمون های آماری t، ANOVA و Chi Square و با فاصله اطمینان 95% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در این مطالعه 800 نفر با میانگین سنی 51/5± 32/28 سال شرکت کرده و میانگین نمره نگرش در ایشان 52/10± 13/79 درصد بود. نتایج نشان داد که بیش از 95 درصد از نمونه ها با آموزش موافق بودند و محتوای مورد نیاز پدران به ترتیب، آشنایی پدران با علایم خطر دوران بارداری، مشکلات پس از زایمان و تغذیه دوران بارداری بود. اکثر نمونه ها بهترین روش آموزش را به همراه همسر به صورت چهره به چهره، بهترین مکان را منزل و بهترین زمان را عصر و روزهای تعطیل می دانستند. کلاس های قبل از ازدواج نیز بهترین زمان شروع این آموزش ها ذکر شد. گروه های سنی مختلف از نظر نمره نگرش با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند، ولی نمره نگرش افراد بی سواد به طور معنی داری کمتر از دیگران بود (0.036=P).
برای ترویج مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری بازنگری نظام مراقبت ها و تبدیل آن به خدمات «دوستدار خانواده» و آموزش پدران در زمینه حمایت روحی از مادر، با محتوایی ویژه علایم خطر و تغذیه در این دوران و با شیوه مشاوره چهره به چهره به همراه مادر به کمک رسانه های خود آموز و مشاوره با پزشک مورد نیاز است. افزایش مشارکت پدر به طور بنیادین از طریق آموزش از زمان نوجوانی و به طور خاص در کلاس های پیش از ازدواج و به صورت مشروح و متناسب با زمان بارداری و زایمان در کلاس های دوران بارداری باید ترویج یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p947903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!