نقش آلل A پروموتور ژن مرگ برنامه ریزی شده1(1-PD) با آرتریت روماتوئید در بیماران ایرانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مولکول مرگ برنامه‎ریزی شده 1 (1-PD)، تنظیم کننده منفی و القا کننده تولرانس محیطی در لنفوسیت‎های T است که متعلق به خانواده بزرگ ایمونوگلوبولینی و CTLA4/CD28 می‎باشد. این ملکول در طول میانکنش با لیگاندهای خود سیگنال منفی به سلول‎های T القا می‎کند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین چند شکلی ژن مولکول مرگ برنامه‎ریزی شده و بیماری آرتریت روماتوئید در جمعیت ایرانی می‎باشد.
مواد و روش‎ها: در این مطالعه مورد شاهدی استخراج DNA ژنومیک از خون کامل با استفاده از کیت DNG-PLUS شرکت سیناژن انجام گرفت. چند شکلی ژنی (SNP، A/G 1.1PD واقع در پروموتور با موقعیت 536-، در 120 بیمار آرتریت روماتوئید و 188 کنترل سالم با روش PCR-RFLP تعیین ژنوتیپ شدند. آنالیز وابستگی فراوانی ژنوتیپ‎ها و آلل‎ها با بیماری در مقایسه با کنترل با استفاده از تست کای دو در نرم افزارآماری SPSS نسخه 15 انجام شد. تشخیص بیماران آرتریت روماتوئید و اطلاعات بالینی آنها در مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.

یافته ها

آلل PD1.1 A در موقعیت536- پروموتور ژن PD-1 با فراوانی بیشتر در بیماران ایرانی آرتریت روماتوئید در مقایسه با گروه کنترل همراه است (04/0 p=) اختلاف معنی‎داری در ژنوتیپ PD1.1G/G (08/0=p)، ژنوتیپ PD1.1A/A (39/0p=) و ژنوتیپ PD1.1G/A (16/0p=) بین بیماران و کنترل وجود نداشت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه ارتباط معنی‎داری بین آلل A پروموتور (536-) PD1.1با استعداد به آرتریت روماتوئید در بیماران ایرانی را نشان داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
82
لینک کوتاه:
magiran.com/p948605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!