بررسی همبستگی خود پنداره بر اساس الگوی سازگاری روی و پیگیری رژیم های درمانی در بیماران سرپایی مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم در دسترس بودن دارو درمانی موثر برای پرفشاری خون فقط30 درصد افراد، فشارخون کنترل شده دارند. عدم پیگیری رژیم های درمانی امروزه به عنوان یک تشخیص پرستاری توسط انجمن ملی پرستاران آمریکا پذیرفته شده است. هدف این پژوهش تعیین همبستگی بین خودپنداره بر اساس «الگوی سازگاری روی» با پیگیری درمانی در بیماران سرپایی مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه درسال1388می باشد.
مواد وروش ها
در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 120 بیمار سرپایی مبتلا به پر فشاری خون مراجعه کننده به درمانگاه های قلب شهر ارومیه با نمونه گیری سهمیه ایی در دردسترس و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمعیت شناسی و پرسشنامه مربوط به بیماری و «پرسشنامه خودپنداره بیماران قلبی بر اساس الگوی سازگاری روی»و «مقیاس پیگیری درمانی پر فشاری خون هیل- بن» جمع آوری گردید. اعتبار ابزار ها به روش اعتبار محتوا و پایایی ابزار ها به روش آلفای کرونباخ بررسی گردید. میزان آلفای کرونباخ «مقیاس پیگیری درمانی پر فشاری خون هیل-بن» 71/0، آلفای کرونباخ برای سوالات تهدید درک شده و چالش درک شده «پرسشنامه خودپنداره بیماران قلبی بر اساس الگوی سازگاری روی» به ترتیب87/0= α و90/0= α بدست آمدو پرسشنامه ها به روش مصاحبه تکمیل شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که پیگیری رژیم های درمانی با تهدید درک شده کلی و تهدید درک شده در ابعاد مختلف خودپنداره رابطه معکوس و معنی دار داشت (001/0 >P). همچنین، پیگیری رژیم های درمانی با چالش درک شده کلی و چالش درک شده در ابعاد احساس بدنی، ثبات فردی، خود ایده آل (001/0 >P) با خود اخلاقی-معنوی (027/0=P) خودپنداره، همبستگی مستقیم و معنی دار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به همبستگی پیگیری رژیم های درمانی با تهدید و چالش درک شده برای ابعاد خودپندارهدر این پژوهش، پرستاران بایستی در پی مداخلاتی همچون مشاوره و آموزش باشند که افراد در مقابله با محرکات محیطی آنها را به عنوان چالشی برای خودپنداره درک نمایند، زیرا که درک تنش به عنوان چالش، فرد را به راه های حل مشکل هدایت می کند و وی را قادر می سازد محرک تنش زا را برطرف نماید و منجر به سازگاری یکپارچه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p950935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!