ترکیب شیمیایی و اثرات ضد میکروبی اسانس های روغنی گیاهان موسیر (Allium ascalonicum) و بادیان رومی(Pimpinella anisum) علیه لیستریا مونوسیتوژنز در پنیر سفید آب نمکی

پیام:
چکیده:
با توجه به اثرات زیان آور نگهدارنده های شیمیایی و رواج ایده مصرف سبز، لزوم انجام پژوهش در خصوص اثرات ضد میکروبی نگهدارنده های طبیعی و اسانس های گیاهی بر رشد میکروارگانیسم های مهم مواد غذایی در مدل-های آزمایشگاهی و غذایی افزایش یافته است. اهداف این مطالعه شامل استخراج و تعیین ترکیبات شیمیایی اسانس های موسیر و بادیان رومی و ارزیابی اثرات ضد میکروبی آنها علیه لیستریا مونوسیتوژنز در مراحل مختلف رسیدن پنیر سفید آب نمکی بود. نتایج نشان داد که تعداد 15 ترکیب با میزان 2/97 درصد در اسانس بادیان رومی قابل شناسایی بود که Longifolene و Benzene بیشترین مقادیر را به خود اختصاص دادند، در مورد اسانس موسیر نیز تعداد 15 ترکیب با مجموع 62/96 درصد وجود داشت که ترکیبات ارگانو سولفوره بالاترین میزان را تشکیل می دهند، نتایج بررسی اثرات ضد میکروبی نشان داد که اسانس موسیر از بالاترین توان ضد میکروبی علیه لیستریا مونوسیتوژنز برخودار بود، میانگین شمارش آن در تیمارهای 1/0 درصد اسانس موسیر و 2/0 درصد اسانس بادیان رومی در انتهای دوره نگهداری پنیر به ترتیب 79/3 و 65/4 لگاریتم بود، که در مقایسه با سایر تیمار ها بیشترین کاهش را نشان دادند(05/0P<). نتایج ارزیابی حسی پنیر نشان داد که تیمار 025/0 درصد اسانس موسیر از بالاترین قابلیت پذیرش حسی برخوردار بود(05/0P<).
زبان:
فارسی
در صفحه:
317
لینک کوتاه:
magiran.com/p951183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!