وقوع بیماری ویروس دوتائی نواری گوجه فرنگی در منطقه ورامین

پیام:
چکیده:
منطقه ورامین با دارا بودن بیش از 3000 هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی یکی از مناطق مهم تولید این محصول در کشور به شمار می رود. در طی سال های 1388- 1386 مزارع مختلف گوجه فرنگی ورامین با هدف بررسی عوامل ایجاد کننده علائمی شامل خطوط نواری نکروزه روی ساقه و لکه های نکروتیک روی میوه گوجه-فرنگی مورد بازدید قرار گرفت. برای تعیین ویژگی های بیولوژیکی عامل ویروسی ایجاد کننده بیماری، گیاهان محک به روش مکانیکی مایه زنی شدند. عصاره برگ، ساقه و میوه نمونه ها و گیاهان محک علائم دار با روش های سرولوژیکی از جمله آزمون های لکه گذاری (NCM- ELISA)و الایزای مستقیم (DAS-ELISA)توسط آنتی بادی های پلی کلونال تجارتی شرکت (Agdia،Inc،U.S.A) و (DSMZ،Inc،Germany) برای عوامل ویروسی موزائیک توتون (TMV)، موزائیک گوجه فرنگی (ToMV) و نیز ویروس X سیب زمینی (PVX) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج آزمون لکه گذاری نقطه ای آلودگی تمامی گیاهان محک علائم دار را به ویروس TMV نشان داد. نتایج حاصل از آزمون الایزا آلودگی تکی و مرکب نمونه های علائم دار به ویروس های TMV، ToMV و نیز PVX را نشان داد. آلودگی سه تایی و دو تایی در نمونه ها به ترتیب 3/5 و 20 درصد بود.همچنین علائم ظاهر شده بر روی گیاهان محک تا دو هفته پس از مایه زنی، با علائم مربوط به آلودگی عوامل ویروسی مورد بررسی منطبق بود. به منظور تائید آلودگی نمونه های مثبت در آزمون DAS-ELISA با استفاده از جفت آغازگر های اختصاصی طراحی شده برای ویروس هایTMV و ToMVو PVX از آزمون RT-PCR استفاده شد که در نتیجه به ترتیب قطعاتی با طول تقریبی 694 و 686 و 714 جفت باز تکثیر شدند. ردیابی ویروس های،TMV ToMVو PVX به صورت آلودگی های دوتایی و سه تایی در نمونه های علائم دار بروز عارضه ویروس دوتایی نواری گوجه-فرنگی (Tomato double streak virus) را در مناطق مورد بررسی نشان داد. این اولین گزارش از وقوع عارضه ویروس دوتایی نواری گوجه فرنگی عامل ایجاد کننده نکروز ساقه ومیوه گوجه فرنگی، از ایران و استان تهران می-باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
235
لینک کوتاه:
magiran.com/p951880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!