نظریه مزاج در طب سنتی ایران و تنوع پاسخ دهی درمانی بر اساس فارماکوژنتیک

پیام:
چکیده:
دانش ژنتیک و فیزیوپاتولوژی نشان داده است که بروز یک بیماری می تواند ناشی از علل مختلفی مانند جهش در ژن های مختلف و مکانیسم های متفاوت مولکولی باشد، در حالی که ممکن است در بالین، علایم به ظاهر یکسانی مشاهده شود. از طرفی بیماران از نظر جذب داروها، تاثیر، کارآیی و عوارض جانبی آن ها، واکنش های مختلفی به یک دارو نشان می دهند و همین مساله باعث شده است تا پزشکان هنگام تجویز دارو برای بیمار، علاوه بر تبعیت از رویکردهای درمانی تعریف شده، از حدس و گمان بر پایه ی تجربه ی شخصی نیز استفاده نمایند.
داروسازی نوین سعی دارد، برپایه ی فارماکوژنتیک و نه فقط بر اساس مکانیسم یا ژنتیک بیماری، راهی برای تولید داروهای موثرتر و کاراتر بیابد. هدف از این رویکرد، کسب حداکثر پاسخ بالینی با کم ترین عوارض جانبی و تولید دارو برای شخص خاص با بیماری خاص می باشد. اما علی رغم این تلاش، تخمین و پیش بینی کارآیی و عوارض جانبی احتمالی دارو، بسیار پیچیده و در تعامل با بسیاری از عوامل شناخته و ناشناخته است و مراکز تحقیقاتی به دنبال طراحی شیوه های مطالعاتی جدیدی هستند که با ساده ترین و ارزان ترین شیوه، بیشترین احتمال موفقیت را به دست آورند.
در مکتب طب سنتی ایران، مزاج، مفهومی کلیدی در تعریف سلامت و بیماری انسان است. در این دیدگاه همان طور که اثر انگشت هیچ دو فردی یکسان نیست، مزاج و ترکیب هیچ دو انسانی با یکدیگر یکسان نمی باشد و همین طور در بسیاری از بیماری ها، تغییرات خاصی در مزاج فرد رخ می دهد که طبق یک سری اصول مدون و طبقه بندی شده قابل افتراق است.
گمان می رود با تقسیم بندی بیماران بر اساس نوع بیماری و در نظر گرفتن مزاج فرد و مزاج بیماری و همراه کردن این مساله با مزاج خاص داروها می توان در پیش بینی میزان کارآیی دارو یا احتمال بروز عوارض جانبی، موفقیت بیشتری را کسب نمود و به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که بتوان راه رسیدن به اهداف فارماکوژنتیک را بر پایه ی فنوتیپ مزاج ها کوتاه تر کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p953273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!