آنالیز کمی- کیفی میزان آگاهی کارکنان از نحوه مدیریت زباله های آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر رشت، سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از منابع تولید زباله های شهری، زباله های تولیدی توسط مراکز بهداشتی- درمانی (بیمارستانی) از جمله آزمایشگاه های تشخیص طبی است. به نظر می رسد زباله های تولیدی در آزمایشگاه های تشخیص طبی به جهت وجود مواد عفونی و بیماری زا، یکی از مشکلات زیست محیطی بوده که اهمیت بسیاری دارد. این بررسی با هدف آنالیز کمی- کیفی و نحوه مدیریت زباله های تولیدی در آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر رشت در سال 1388 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی، از 19 آزمایشگاه تشخیص طبی شهر رشت پس از تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با مدیران آزمایشگاه ها، 3 نمونه در 3 روز کاری متوالی (روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه هر هفته) تهیه گردید. در ادامه، نمونه ها به صورت دستی جداسازی شده، و بعد از تفکیک به 46 جزء متفاوت، با استفاده از ترازو توزین شدند. سپس اجزای توزین شده براساس ویژگی و پتانسیل خطرزایی دسته بندی شدند.

یافته ها

میزان کل زباله سالیانه تولیدی در آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر رشت kg143/25785 می باشد. در این بررسی، سهم تولید زباله های معمولی (شبه خانگی) به خصوص عفونی، شیمیایی و دارویی و رادیواکتیویته به ترتیب برابر با 16/1%، 34/95%، 42/1%، 8/2% گزارش شد. بیشترین و کمترین میزان تولید زباله عفونی مربوط به مواد پلاستیکی با 37/48% و چوب با 43/0% بود. در این تحقیق میزان اشیا نوک تیز و برنده 52/10% به دست آمد. همچنین 84% مدیران آزمایشگاه ها از بخشنامه ها و دستورالعمل ها در مورد روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی آگاهی کافی نداشتند.

نتیجه گیری

در خصوص مدیریت تولید زباله ها در آزمایشگاه های تشخیص طبی پیشنهاد می شود که در مورد نحوه تفکیک، جمع آوری، بی خطرسازی و دفع نهایی؛ آموزش های لازم به مسئولین و کارکنان مربوطه داده شود و در ضمن مطابق با دستورالعمل ها و ضوابط تعیین شده اقدام لازم صورت گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p954080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!