رابطه علایم دو چشمی با استریوپسیس

پیام:
چکیده:
هدف

تعیین مقدار استریوپسیس با آزمون های تیتموس و TNO در افراد علامت دار و بدون علامت دوچشمی به تفکیک نوع ناهمگونی ایجاد شده (متقاطع و غیر متقاطع).

روش پژوهش

 در این مطالعه مقطعی، تعداد 80 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، به صورت تصادفی انتخاب و در صورت رضایت، جهت انجام آزمون های مربوطه ارجاع داده شدند. عیوب انکساری به روش رتینوسکوپی تعیین و افراد بر حسب وجود یا عدم وجود علایم دوچشمی به دو گروه علامت دار و بدون علامت دوچشمی تقسیم شدند. انحراف چشم ها با استفاده از آزمون کاور متناوب با منشور و استریوپسیس با آزمون های TNO و تیتموس اندازه گیری شدند. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر، تحلیل آماری داده ها در نرم افزار SPSS ویرایش 15 با استفاده از آزمون های من- ویتنی، ویلکاکسون، فیشر و همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین استریوپسیس با آزمون TNO در افراد علامت دار و بدون علامت با ناهمگونی متقاطع به ترتیب 11 / 70 ± 12 / 133 و 57 / 82 ± 78 / 76 ثانیه بر کمان و با ناهمگونی غیرمتقاطع به ترتیب 5 / 67 ± 0 / 135 و 7 / 49 ± 2 / 83 ثانیه بر کمان و با آزمون تیتموس با ناهمگونی متقاطع به ترتیب 27 / 7 ± 3 / 44 و 4 / 3 ± 7 / 40 ثانیه بر کمان و با ناهمگونی غیرمتقاطع به ترتیب 1 / 12 ± 0 / 50 و 0 / 0 ± 0 / 40 ثانیه بر کمان بود. آزمون من- ویتنی تفاوت معنی داری بین استریوپسیس (با ناهمگونی متقاطع و غیر متقاطع) و علایم نشان داد (05 / 0 > P).

نتیجه گیری

استریوپسیس عامل مفیدی جهت تشخیص افراد علامت دار و بدون علامت دوچشمی بوده که بدین منظور می توان از آزمون های لوکال یا گلوبال استفاده نمود که اهمیت آزمون های گلوبال از انواع لوکال بیش تر است. هم چنین تفاوتی از لحاظ استریوپسیس بین ناهمگونی متقاطع و غیر متقاطع در کل افراد مورد مطالعه وجود ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
227
لینک کوتاه:
magiran.com/p954609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!