ارزشیابی وضعیت انجام کار به روش RULA در یکی از صنایع خودرو- نیروی محرکه با هدف طراحی موثر سیستم کمک حرکتی اگزواسکلتال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فعالیت های فیزیکی در مشاغل مختلف همانند جابه جایی دستی کالا، پوسچرهای استاتیک و دینامیک تکراری، حرکات سریع و غیره از ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی مهم به شمار می آیند. روش های متعددی برای ارزیابی ریسک فاکتورهای ارگونومیکی تعریف شده، که هر کدام برای بررسی فاکتور خاصی به کار می روند، ولیکن کاربرد این روش ها فقط برای کشف شرایط، نتایج کاملی را به همراه نخواهند داشت و درواقع آن چه مهم می باشد بکارگیری نتایج آنالیزها برای اعمال تغییراتی کاربردی و اصلاحی خواهدبود که این مهم دراین پژوهش کاربردی مدنظر بوده است. به بیان دیگر هدف از مطالعه حاضر تعیین سطح ریسک ارگونومیکی ناشی از استرس های پوسچرال با تاکید بر سه ریسک فاکتور پوسچرنامناسب، نیرو و تکرار و سپس کاربرد یافته ها در فرآیندطراحی وسیله ای کمک حرکتی، تحت عنوان اگزواسکلتال، برای تسهیل هر چه موثر تر فعالیت ها در صنعت می باشد.
روش کار
دراین بررسی ضمن ارزیابی اولیه شرایط کار در یکی از صنایع وابسته به خودروسازی، وضعیت های مختلف بدنی در 17 ایستگاه کار به روش RULA به انجام رسید و تعداد 60 کاربرگ تکمیل گردید. در پژوهش کارکردهای سیستم اگزواسکلتال اندام تحتانی کمپانی HONDA آنالیز و با توجه به اصول آن و با عنایت به نتایج ارزیابی های ارگونومیک به روش یاد شده، طراحی الگزواسکلت اندام فوقانی مورد توجه قرارگرفت. بررسی بیومکانیکال حرکت های اندام فوقانی مبتنی بر مشاهدات نیز بخش دیگری ازاین پژوهش را به خود اختصاص داده است.
یافته ها
نتایج نشان داد که هیچ یک از پست های کاری در سطح ریسک قابل قبول قرار ندارند و اندام های گردن، تنه و پاها در سطح ریسک بالاتری نسبت به سایر اندام ها قراردارند. تفاوت زیادی میان اطلاعات حاصل از آنالیز دست چپ و راست برای هر ایستگاه وجود نداشت و تقریبا توزیع بار کاری میان دو سمت بدن برابر بود. همچنین تاثیر چشمگیر دو ریسک فاکتور نیرو و تکرار بر پوسچرهای کاری، قابل مشاهده بود. بررسی عملکرد اگزواسکلتال هوندا، احتمال موفقیت طراحی اگزواسکلتال اندام فوقانی با رویکرد اصلاح حرکات حرفه ایی در بین کارگران صنعت مورد مطالعه را روشن ساخت.
نتیجه گیری
هرچند تقسیم کار در بین کارگران، آموزش های شغلی و یا اعمال نوبت کاری در کاهش صدمات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار می تواند نقش داشته و به نوعی شرایط ارگونومیک را در کار بهبود بخشد، لیکن بکارگیری تجهیزات کمک حرکتی اثربخشی بیشتری را از منظر اصول ارگونومیک و فیزیولوژی کار خواهد داشت. طراحی اگزواسکلتال اندام تحتانی توسط شرکت HONDA و شبیه سازی های مربوطه، مورد اخیر را به اثبات رسانده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p955089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!