مقایسه ی اثربخشی تزریق هپارین به دو شیوه ی انفوزیون مداوم و دوزهای متعدد وریدی بر وضعیت انعقادی پس از جراحی عروق محیطی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترومبوآمبولی پس از اعمال جراحی از عوارض مهم با مرگ و میر و عوارض بالا می باشد. در حال حاضر، هپارین جهت پیش گیری از بروز این عوارض به کار می رود. در این مطالعه اثر دو روش انفوزیون مداوم با انفوزیون دوزهای متعدد وریدی بر وضعیت انعقادی پس از عمل جراحی عروق محیطی مقایسه شد.
روش ها
این کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده بر روی 120 بیمار که تحت عمل جراحی عروق محیطی قرار گرفتند در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد. بیماران به صورت تصادفی تحت درمان با انفوزیون مداوم هپارین (750 واحد به ازای هر کیلوگرم در 24 ساعت) یا درمان با دوزهای متعدد هپارین (150 واحد به ازای هر کیلوگرم هر 4 ساعت) قرار گرفتند. PTT (Partial thromboplastin time) در گروه انفوزیون مداوم هر 6 ساعت و در گروه دوزهای متعدد ابتدا ده دقیقه پس از تزریق و سپس یک دقیقه قبل از تزریق دوز بعدی هپارین چک می شد. شمارش پلاکتی، هموگلوبین، هماتوکریت، و خون ریزی به صورت دقیق مانیتور شد.
یافته ها
دو گروه مورد مطالعه از نظر سن، جنس، بیماری های زمینه ای و فراوانی انجام جراحی های بزرگ یکسان بودند. ترومبوز در 3/18 درصد بیماران گروه انفوزیون مداوم و 3/3 درصد بیماران گروه دوزهای متعدد مشاهده شد (008/0 > P). در 20 درصد بیماران گروه انفوزیون مداوم و در 6/6 درصد بیماران گروه دوزهای متعدد، PTT بیشتر از 5/58 ثانیه بود (029/0 > P). ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین و خون ریزی فعال در هیچ یک از بیماران مشاهده نگردید و افت هماتوکریت تنها در 1 مورد (6/1 درصد) در هر گروه دیده شد.
نتیجه گیری
تجویز دوزهای متعدد هپارین برتری بیشتری نسبت به انفوزیون هپارین در جلوگیری از ترومبوز بعد از عمل جراحی عروق محیطی داشت. انجام مطالعات بیشتر با پی گیری طولانی تر و حجم نمونه ی مناسب قبل از توصیه به استفاده از این شیوه ی درمان با هپارین پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1046
لینک کوتاه:
magiran.com/p957356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!