آگاهی و نگرش زنان 45-40 ساله اصفهان نسبت به پدیده یائسگی

پیام:
چکیده:
یائسگی یکی از مراحل انتقال طبیعی رشد است که در زندگی هر زنی با افزایش سن، روی می دهد. زنان در طی دوران یائسگی، تغییرات جسمی، ذهنی، اجتماعی و روانی خاصی را تجربه می کنند. آشنایی با این تغییرات و درک دلایل آن به زنان کمک می کند تا با آمادگی بیشتری خود را با این تغییرات تطبیق دهند. آموزش بهداشت یکی از مهم ترین راه های توانمندسازی زنان است. اولین گام در هر آموزشی شناخت، تجزیه و تحلیل آگاهی و نگرش افراد مطالعه است. هدف این مطالعه، بررسی آگاهی و نگرش زنان نسبت به پدیده یائسگی است.
روش کار
این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 400 زن 45-40 ساله غیر یائسه و سالم تحت پوشش مراکز بهداشتی– درمانی شهری انجام شد. نمونه ها بر اساس نمونه گیری طبقه ای، انتخاب شدند. پس از کسب رضایت، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، سوالاتی جهت سنجش آگاهی و سوالات بررسی نگرش بود. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و به وسیله آزمون های همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس و t-test مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره آگاهی افراد تحت مطالعه 76/10 ± 57/63 و میانگین نمره نگرش آن ها 73/12 ± 21/61 بود. در این مطالعه میزان آگاهی 8/0 درصد نمونه ها ضعیف، 68 درصد متوسط و 5/38 درصد خوب به دست آمد. در ضمن 5/81 درصد زنان نسبت به پدیده یائسگی نگرش مثبت داشتند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان آگاهی و نگرش زنان تحت مطالعه، ارتباط معنی داری وجود ندارد. آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که آگاهی و نگرش با وضعیت اقتصادی و سطح تحصیلات رابطه معنی داری دارد.
نتیجه گیری
فراهم نمودن دسترسی بیشتر به اطلاعات و برقراری حمایت، گام هایی ضروری برای ارتقای سلامت زنان در طی سال های یائسگی می باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
460
لینک کوتاه:
magiran.com/p958174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!