بررسی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی زنان یائسه شهر اصفهان بر اساس مرحله تحلیل رفتاری الگوی پرسید

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مطالعات گوناگون نشان داده شده است که کیفیت زندگی زنان، به دنبال وقوع یائسگی دست خوش تغییرات اساسی می گردد. عوامل متعددی از قبیل عوامل روانی- اجتماعی با کیفیت زندگی در دوران یائسگی مرتبط هستند. هدف این مطالعه بررسی برخی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی زنان یائسه اصفهانی بر اساس مرحله تحلیل رفتاری الگوی پرسید است.
روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای در میان 200 زن یائسه سالم شهر اصفهان اجرا گردید. اطلاعات مورد نیاز توسط دو پرسش نامه معتبر و پایا جمع آوری گردید (یک پرسش نامه کیفیت زندگی و پرسش نامه دیگر عوامل مربوط به سازه تحلیل رفتاری الگوی پرسید را می سنجید). تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار 18 SPSSو با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 77/4 ± 74/55 سال و میانگین سن وقوع یائسگی 56/3 ± 20/50 سال به دست آمد. 5/30 درصد افراد مورد بررسی بی سواد بودند. 5 درصد از آن ها نیز تحصیلات دانشگاهی داشتند. در ضمن 81 درصد زنان متاهل و 90 درصد آن ها خانه دار بودند. آزمون همبستگی پیرسون، همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی با نوع نگرش نسبت به پدیده یائسگی، خودکارآمدی درک شده، عوامل قادرساز و تقویت کننده نشان داد. همچنین کیفیت زندگی زنان یائسه با سن، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال آن ها ارتباط معنی داری داشت. در ضمن این آزمون، ارتباطی میان کیفیت زندگی با آگاهی نسبت به یائسگی نشان نداد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود که فراهم کنندگان خدمات سلامتی، بایستی علاوه بر فراهم کردن آگاهی های لازم در مورد یائسگی، نسبت به خلق گروهای حمایتی برای ایجاد نگرش مثبت و ارتقای رفتارهای سالم تر در زنان یائسه همکاری نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p958184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!