تحلیل پیامد حوادث عمده و تعیین سطح یکپارچگی ایمنی فرایند در واحد آب ترش پالایشگاه گازی با استفاده از روش آنالیز لایه های حفاظتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
توسعه منابع نفت و گاز، مخاطرات جدی فرایندی را به دنبال دارند که این صنایع را در زمره صنایع خطرناک قرار می دهند. از این رو امروزه رویکرد مبتنی بر پیشگیری از طریق شناسایی و ارزیابی ریسک ها به روش هایی نوینی نظیر روش آنالیز لایه های حفاظتی (Layers of protection analysis، LOPA) مورد استقبال قرار گرفته است.
این مطالعه به بررسی و آنالیز پیامد حوادث عمده در واحد احیای آب ترش پالایشگاه های گازی پرداخته است. کفایت تاثیر لایه های حفاظتی موجود در سیستم را بررسی نموده است. در مواردی که تمهیدات ایمنی پیش بینی شده کافی نبوده است، پیشنهاداتی را در راستای ارتقای سطح ایمنی با استفاده از لایه های حفاظتی مستقل (فعال و واکنشی) و غیر مستقل ارایه نموده است.
روش ها
این تحقیق توصیفی است. با استفاده از روش LOPA، پیامدهای ناشی از ریسک های غیر قابل قبول بررسی شدند تا وضعیت ریسک پس از اعمال لایه های کنترلی و حفاظتی مشخص شود. در نهایت برای نقاط با ریسک بالا اقدامات اصلاحی در قالب لایه های حفاظتی پیشنهاد شد. سپس کد یکپارچگی ایمنی در موارد لازم تعیین گردید.
یافته ها
بر اساس این مطالعه نقش لایه های حفاظتی موجود در کنترل ریسک های احتمالی تعیین شد و پیشنهادات لازم در قالب لایه های حفاظتی بیشتر تا کاهش میزان ریسک در حد قابل قبول ارایه گردید. همچنین تعیین سطح ایمنی یکپارچه مورد نیاز برخی تجهیزات نیز در موارد لازم انجام گردید.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که در برخی موارد اثربخشی لایه های حفاظتی پیش بینی شده کافی نیست و ضروری است از لایه های حفاظتی بیشتری برای ارتقای پتانسیل پیشگیری سیستم های ایمنی فرایند استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
301
لینک کوتاه:
magiran.com/p958187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!