مقایسه ملکه های زنبورعسل اصلاح شده ی منطقه ی مرکزی ایران با ملکه های شاهد در زنبورستان های مختلف استان های تهران، مرکزی، قزوین و اصفهان

پیام:
چکیده:
زنبورعسل نژاد ایرانی در مقایسه با نژادهای دیگر دنیا دارای برتری ها و ضعف هایی می باشد. در طرح اصلاح نژاد زنبورعسل ایران درمنطقه مرکزی کشور تلاش شد تا با بهبود صفات تولید عسل، بچه دهی ورفتار دفاعی در جهت رفع بعضی از ضعف های زنبور عسل نژاد ایرانی اقدام شود. در این طرح پس از ارزیابی صفات تولید عسل، رفتار دفاعی و رفتار بچه دهی و انتخاب کلنی ها از سال 1378 تا 1384 نهایتا ملکه های حاصل در نسل ششم و هفتم با ملکه های شاهد در زنبورستان های مختلف استان های تحت پوشش طرح مورد مقایسه قرار گرفتند. مقایسه ملکه های زنبور عسل نسل های ششم وهفتم طرح مذکور در استان های تهران، مرکزی، قزوین واصفهان با ملکه های شاهد نشان دهنده پیشرفت مطلوب صفات بچه دهی، رفتار دفاعی وآرامش روی قاب بود. ارزیابی صفت بچه دهی در ملکه های اصلاح شده وشاهد درسال های 1384 و1385 نشان داد که درهر دوسال ملکه های اصلاح شده بطورمعنی داری از ملکه های شاهد برتر می باشند (01/0>P). مقایسه صفات رفتار دفاعی وآرامش روی قاب بین دو گروه اصلاح شده وشاهد نشان دهنده برتری ملکه های اصلاح شده درهردوسال تحت بررسی بود (01/0>P). وراثت پذیری بالای صفات مذکور امکان پیشرفت ژنتیکی مطلوب تری را در طرح های اصلاح نژادی فراهم کرده است و در تحقیق حاضر نیز باعث پیشرفت صفات مذکور و برتری کلنی های اصلاح شده نسل های ششم و هفتم درمقایسه با ملکه های شاهد شده است. مقایسه تولید عسل در ملکه های شاهد واصلاح شده نشان داد که درسال 1384 ملکه های اصلاح شده برتراز ملکه های شاهد هستند (01/0>P). ولی درسال 1385 و مجموع دوسال علیرغم برتری ملکه های اصلاح شده تفاوت آماری معنی داری بین دوگروه مشاهده نشد (01/0>P). وراثت پذیری کمتر صفت تولید عسل و وابستگی تولید عسل به فاکتورهای محیطی و آب و هوایی باعث شد که پیشرفت این صفت از سرعت کمتری برخوردار باشد و لذا نتایج حاصله از این طرح نیز نشان دهنده این است که برای حصول نتیجه مطلوب در تولید عسل نیاز به زمان بیشتری می باشد. در ادامه طرح اصلاح نژاد زنبور عسل ضمن بهبود وضعیت تولید عسل باید در جهت بهبود صفات دیگرمثل مقاومت به آفات و بیماری های مهم، برای رسیدن به تولید پایدار و سالم تلاش شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p958279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!