بررسی علل ناپایداری آبراهه ها در سطح دلتای رود کل (غرب بندرعباس)

پیام:
چکیده:
مورفولوژی و رفتار شبکه‎ی زهکشی رودخانه ها به تغییرات حاصل از فعالیت های زمین ساختی، داده های رسوب‎شناسی و دینامیک جریان، بسیار حساس بوده و الگوی آنها تا حد زیادی از این عوامل تاثیر می‎پذیرد. این پژوهش، تاثیر این فعالیت‎‎ها را بر تغییرات مورفولوژی و بستر رودخانه‎ی کل، واقع در شمال‎غربی تنگه‎ی هرمز، مورد بررسی قرار داده است. مهم ترین شواهد آن، تغییر مسیرهای متعدد این رودخانه در دوره های زمانی مختلف است. همچنین مکان این تغییر مسیرها نیز، محدوده‎ی مشخصی را در سطح دلتا نشان می دهد و به‎نظر‎ می رسد بیشتر تحت تاثیر حرکات زمین‎ساختی و دینامیک جریان باشد. هدف از این پژوهش، بررسی شواهد موجود و ارزیابی تاثیر این عوامل در تغییرات بستر رود کل در محدوده‎ی دلتا است. برای دست‎یابی به این هدف و برای شناخت شیوه‎ی عملکرد و میزان اثرگذاری عوامل گفته‎شده در مورفولوژی و رفتار رودخانه‎ی مورد مطالعه، آثار زمین ساختی، ویژگی های رسوب و دینامیک جریان مسیر آبراهه‎ی رود کل، به‎عنوان‎ داده ها و نیز، پاره‎ای از شاخص های مورفومتریک به‎عنوان‎ ابزارهای مفهومی برای شناخت شیوه‎ی عملکرد آنها و زمین‎ساخت منطقه، مورد استفاده قرار گرفته است. سپس نتایج به‎دست‎آمده با انجام کار‎های میدانی گسترده، کنترل شده‎اند. علاوه‎براین، از عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای، نقشه های توپوگرافی و زمین‎شناسی، به‎عنوان‎ ابزارهای مقایسه‎ی زمانی و مکانی پژوهش استفاده شده است. نتایج به‎دست‎آمده از تحلیل داده ها با شاخص های مذکور و نیز، داده های ژئودینامیک نشان می‎دهد که منطقه‎ی مورد مطالعه تا اندازه‎ی زیادی از فعالیت های زمین‎ساختی کواترنری متاثر شده است با این تفاوت که میزان تاثیرگذاری فعالیت در همه جای آن یکسان نیست، بلکه قسمت‎های بالادست بیشتر از بخش‎های پایین‎دست دلتا از این فعالیت ها تاثیر می‎پذیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p958812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!