تاثیر ماساژ بر درد هنگام واکسیناسیون در نوزادان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد یک مکانیسم دفاعی در پاسخ به آسیب بافتی است که در نوزادان به راحتی نادیده گرفته می شود. ماساژ با تاثیر بر سیستم عصبی و آزاد سازی اپیوئید های داخلی می تواند بر شدت درد ناشی از عوامل دردناک موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ماساژ بر شدت درد هنگام واکسیناسیون در نوزادان انجام گردید.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت کارآزمائی بالینی تصادفی، بر روی 60 نوزاد سالم، در بیمارستان بنت الهدی بجنورد در سال1386انجام گردید. نوزادان مورد مطالعه به روش آسان انتخاب و به دو گروه ماساژ (30نفر) و کنترل(30نفر) تقسیم شدند. نوزادان گروه ماساژ توسط مادر و در حضور پژوهشگر30 دقیقه ماساژ به روش افلوراژ (بر روی سطح بدن) و پتریساژ (در انتهاها) دریافت نمودند. نوزادان گروه کنترل بدون دریافت ماساژ، به مدت30 دقیقه داخل کات در کنار مادر نگهداری شدند. بلافاصله بعد از30 دقیقه مداخله در دو گروه، واکسن های بدو تولد توسط یک نفر واکسیناتور ثابت مرکز تزریق گردید. جهت بررسی تغییرات رفتاری نوزادان نسبت به درد، در هر دو گروه، قبل از مداخله، بلافاصله بعد از30 دقیقه مداخله و 5 دقیقه بعد از تزریق واکسن، شدت درد با مقیاسNeonatal (NIPS) Infant Pain Scale توسط کمک پژوهشگری که نسبت به گروه مطالعه بی اطلاع بود، نمره گذاری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماریSPSS و آزمونهای تی تست و مجذور کای انجام گردید.
یافته ها
در نوزادان گروه ماساژ شدت درد واکسیناسیون بلافاصله بعد از ماساژ کمتر از نوزادان گروه کنترل بود، میانگین نمره درد در نوزادان گروه ماساژ بلافاصله بعد از مداخله 13/0 ± 05/3 و در نوزادان گروه کنترل 03/0 ± 03/5 بود. (004/0p=) که بیانگر وجود اختلاف معنی دار بین دو گروه بود.
نتیجه گیری
ماساژ شدت درد هنگام واکسیناسیون را کاهش داده و می تواند به عنوان یک روش غیرتهاجمی کاهش درد هنگام واکسیناسیون نوزادان بکار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p960241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!