بررسی میزان آلودگی باکتریایی و قارچی در آلژینات های ایرانی، خارجی و اسپیدکس مورد استفاده در قالب گیری در دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به تماس مواد قالب گیری با بزاق، خون و بافت های نرم دهان، آلودگی میکروبی اولیه آنها می تواند برای افراد دارای ضعف سیستم ایمنی خطرناک باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان آلودگی باکتریایی و قارچی مواد قالبگیری رایج بود.

روش بررسی

در این مطالعه آزمایشگاهی تعداد 5 نمونه از 4 نوع مختلف مواد قالب گیری شامل آلژینات ایرانی (Iralgin)، سیلیکون تراکمی از نوع پوتی (Speedex)، سیلیکون تراکمی از نوع Light body (Speedex) و آلژینات خارجی (Cavex CA37) مورد بررسی در 1 میلی لیتر توئین 80 حل نموده و میزان 100 میکرولیتر از هر نمونه را بر روی محیط های کشت بلاد آگار، EMB و سابورو دکستروز آگار کشت داده شد. پس از انکوباسیون کشت های میکروبی در حرارت 37 درجه سانتی گراد و قارچی در 30 درجه سانتی گراد، تعداد کلنی های باکتریایی و قارچی جدا شده شمارش و به کمک تست های تشخیصی افتراقی تشخیص داده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری Kruskal-Wallis تحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع 75% نمونه های مورد مطالعه واجد یک یا چند آلودگی باکتریایی بودند. آلژینات ایرانی و Speedex (Putty) از آلوده ترین مواد قالبگیری و Speedex light body با سه مورد و آلژینات خارجی با دو مورد آلودگی از مواد قالبگیری با آلودگی کمتر بودند. باکتری هایی مانند گونه هایی از میکروکوکوس، استافیلوکوکوس، باسیلوس ها، کورینه باکتر، سیتروباکتر گرم منفی، اکتینومیست ها و نایسریاها از مواد قالب گیری جدا شدند. قارچ های آسپرژیلوس، پنی سیلیوم، آلترناریا، کلادوسپوریوم و سپدونیم نیز از قارچ های آلوده کننده مواد مورد بررسی بودند. تفاوت بین میزان آلودگی باکتریال آلژینات ایرانی و آلژینات خارجی از نظر آماری معنی دار بود (001/0P=). با توجه به شمارش تعداد باکتری و قارچ موجود در هر گرم ماده قالبگیری (CFU/gr) تفاوت معنی داری بین مواد چهارگانه فوق از نظر تعداد کل باکتری و قارچ جدا شده در هر گرم آن مشاهده نشد (21/0P=).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که انواعی از آلودگی های باکتریال و قارچی و بعضا فرصت طلب از مواد قالب گیری آلژینات ایرانی و Speedex putty جدا شدند که نشان دهنده آلودگی این مواد می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p964108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!