بررسی آگاهی پزشکان و پرستاران از منشور حقوق بیمار در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایتمندی از مشخصه های اثر بخشی بیمارستان محسوب می شود و لازمه دستیابی به آن رعایت حقوق بیماران است. بنابر این ضروری است که کلیه کادر درمانی و افراد درگیر با بیمار، به خصوص پزشکان و پرستاران، از منشور حقوق بیمار آگاهی کامل داشته و خود را ملزم به رعایت آن بدانند.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه پژوهش را 132 نفر پرستار و 55 نفر پزشک تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه، مشتمل بر دو بخش بود. قسمت اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک (سن و جنس، وضعیت تاهل، سابقه کار، بخش محل کار، بیمارستان محل کار و میزان تحصیلات) و قسمت دوم مربوط به آگاهی که 21 موقعیت حقوقی را در پزشکان و پرستاران به طور جداگانه می سنجید.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین نمره آگاهی پزشکان از منشور حقوق بیمار 12/15 بود؛ که بیانگر آگاهی آنان از رعایت منشور حقوق بیمار در سطح خوب بوده است. میانگین نمره آگاهی پرستاران از منشور حقوق بیمار 45/13 بود که بیانگر آگاهی آنان در سطح متوسط بود. به طور کلی میانگین نمره آگاهی پزشکان نسبت به پرستاران از منشور حقوق بیمار بیشتر بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، بایستی ارایه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی بالاخص گروه پزشکی از مفاد منشور حقوق بیمار آگاهی داشته باشند و ضروری است مدیران بیمارستان ها تدابیری اتخاذ نمایند تا بستر مناسب برای اجرای قوانین مربوط به رعایت حقوق بیمار فراهم شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p964277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!