بررسی مقایسه ای تاثیر روش های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی، بر میزان درک مطلب دانش آموزان پایه ی چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن

چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش روش سنتی و راهبردهای نوین شناختی درک مطلب بر میزان درک مطلب دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن می باشد. مطالعه، در چارچوب یک طرح عاملی آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون (2*2*2)، 160 نفر از دانش آموزان پایه ی چهارم و پنجم (دانش آموزان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن) را در هشت گروه مورد بررسی قرار داد. تمامی دانش آموزان قبل از انجام طرح آزمایش به وسیله ی تست هوشی وکسلر آزمون و از طریق گماردن تصادفی در کلاس های چهارم و پنجم در کلاس های روش تدریس سنتی و روش نوین شناختی قرار گرفتند. برای اندازه گیری درک مطلب از پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب، از آزمون محقق ساخته که پایایی و روایی آن محاسبه شده است، استفاده شد. کلاس های چهارم و پنجم با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن (4 کلاس به مدت 2 ماه طی 24 جلسه راهبردهای نوین شناختی آموزش داده شد و همزمان در چهار کلاس دیگر روش سنتی آموزش درک مطلب (سوال و جواب) اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل واریانس سه طرفه، تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شده است. یافته ها نشان داد که اثر اصلی کلاس، معنادار نمی باشد، اما روش نوین شناختی دارای اثر اصلی معنا دار است (0001/0P<) و تعامل کلاس و نوع (دانش آموزان با مشکل خواندن) نیز معنادار نمی باشد. یافته ها هم چنین نشان داد که راهبردهای نوین شناختی موجب بهبود میزان درک مطلب در دانش آموزان عادی کلاس چهارم و پنجم و دانش آموزان با مشکل خواندن می شود (000/0P<). روش نوین شناختی برای کلاس پنجم دانش آموزان عادی بدون مشکل خواندن، موثرتر از کلاس پنجم با مشکل خواندن می باشد. تاثیر تعاملی کلاس و روش برای دانش آموزان با مشکل خواندن معنادار نیست. اما، تاثیر تعاملی نوع و روش معنادار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p966174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!