بررسی ارتباط میان چندشکلی VNTR از اینترون چهارم و چندشکلی T:G اگزون هفتم از ژن نیتریک اکساید سنتاز اندوتلیالی و سقط مکرر در زنان مبتلا مراجعه کننده به مرکز درمانی رویان

پیام:
چکیده:
مطالعات اخیر نشان داده که چند شکلی های ژنی در برخی از ژن ها می تواند از دلایل سقط مکرر باشد. از طرف دیگر، نیتریک اکساید به عنوان یک مولکول مهم در مسیر پیام رسانی سلول، در مراحل اولیه حاملگی شامل لانه گزینی بلاستوسیت، تمایز تروفوبلاست و تهاجم تروفوبلاستی دخیل است و سبب گردش خون جفتی-جنینی می شود. بنابراین در لانه گزینی و حفظ حاملگی نقش دارد. نیتریک اکساید به وسیله آنزیم نیتریک اکساید سنتاز اندوتلیالی در جفت بیان می شود، از آنجائی که این آنزیم و محصول آن در مراحل اولیه حاملگی نقش کلیدی ایفا می کند ارتباط میان چندشکلی این ژن و یکی از مشکلات حاملگی مثل سقط مکرر در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از 100 زن مبتلا به سقط مکرر که دلیل خاصی برای سقط آن ها وجود نداشت و حداقل سه سقط مکرر داشتند به عنوان گروه بیمار استفاده شد. گروه کنترل نیز شامل 100 زن با سابقه حاملگی طبیعی بود. هر دو گروه به منظور تشخیص چندشکلی VNTR در اینترون چهارم از ژن نیتریک اکساید سنتاز اندوتلیالی با استفاده از تکنیک PCR بررسی شدند و همچنین برای تشخیص چندشکلیGlu298Asp در اگزون هفتم این ژن از روش PCR-RFLP و تعیین توالی استفاده شد. بررسی ها نشان داد که فراوانی ژنوتیپی چند شکلی VNTR، در گروه بیمار 63 درصد (bb)، 33 درصد(ab)، 4 درصد(aa) و گروه کنترل 79 درصد (bb)، 18 درصد (ab)، 3 درصد (aa) می باشد. همچنین فراوانی ژنوتیپی مربوط به چندشکلی Glu298Asp در گروه بیمار 71 درصد (GG)، 25 درصد (GT)، 4 درصد (TT) در گروه کنترل 68 درصد (GG)، 29 درصد (GT)، 3 درصد (TT) بود. مطالعات آماری بر روی این نتایج نشان می دهد که فراوانی آلل a و فراوانی ژنوتیپ ab بین دو گروه به طرز معنی داری متفاوت است ولی بقیه فراوانی ها تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد. بنابراین آلل a از چندشکلی VNTR از اینترون چهارم ژن نیتریک اکساید سنتاز اندوتلیالی می تواند برای ابتلا به سقط مکرر فاکتور خطری باشد در صورتی که الل T از چندشکلی Glu298Asp نقشی در ابتلا به سقط ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p966676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!