طراحی آزمون زنجیره ای پلی مراز (PCR) جهت تشخیص مولکولی سریع Neisseria meningitidis

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

نایسریا مننژیتیدیس پاتوژن اختصاصی انسان و دومین عامل شایع مننژیت در جهان است. جهت شناسایی این باکتری از آزمون های سنتی مانند کشت مایع نخاعی استفاده می شود ولی از معایب این روش ها وقت گیر بودن است. هدف این مطالعه، تشخیص سریع این باکتری به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) با استفاده از ژن CrgA است.

مواد و روش ها

ژن اختصاصی، حفاظت شده و دارای ارزش تشخیصی CrgA جهت طراحی پرایمر انتخاب گردید. پرایمرهای اختصاصی برای این ژن طراحی شد. واکنش PCR توسط این پرایمرها بر روی DNA ژنومیک نایسریا مننژیتیدیس راه اندازی شد. جهت ساخت کنترل مثبت، محصول PCR در وکتور pTZ57R/T کلون گردید. جهت تایید حضور ژن هدف در وکتور، روش هضم آنزیمی و توالی یابی انجام شد. به منظور تعیین حساسیت واکنش، از پلاسمید کنترل مثبت فوق با غلظت اولیه 70 نانوگرم رقت 5-10- 1-10 تهیه گردید و واکنش PCR ژن هدف بر روی همه رقت های پلاسمید انجام گرفت. تعیین ویژگی واکنش، بر روی 11 ژنوم از باکتری های مختلف انجام شد.

یافته ها

نتایج PCR ژن CrgA باند مورد انتظار 500 جفت باز را نشان داد. نتایج حاصل از هضم آنزیمی و توالی یابی، حضور ژن هدف را در وکتور تایید کرد. حد نهایی تشخیص این روش برای ژن Crg A، 70 پیکوگرم به دست آمد. نتایج تعیین ویژگی مشخص نمود که پرایمر طراحی شده با هیچ یک از باکتری های دیگر واکنش تکثیر غیر اختصاصی ندارد.

بحث و نتیجه گیری

روش PCR طراحی شده در این تحقیق از دقت و حساسیت لازم برخوردار است به طوری که از این روش می توان به عنوان یک آزمون قابل اعتماد، جهت تشخیص سریع باکتری نایسریا مننژیتیدیس استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p966748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!