بررسی اثر شرایط جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بر شاخص های بیوشیمیایی و تن سنجی نوجوانان 11 تا 18 سال: مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با کل جمعیت، کودکان بیشترین تاثیر را از جنگ ها می پذیرند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر شرایط جنگی بر شاخص های آنتروپومتریک و بیوشیمیایی نوجوانان متولد سال های جنگ می باشد.
مواد و روش ها
از میان شرکت کنندگان در مرحله اول و سوم مطالعه قند و لیپید تهران، افراد 11 تا 18 ساله انتخاب و در دو گروه قرار گرفتند. متولدین سال های جنگ به عنوان گروه اول تعریف گردید و گروه دوم شامل متولدین سال های پس از جنگ بودند. میانگین شاخص های آنتروپومتریک و لیپیدهای سرم، گلوکز ناشتا، فشار خون سیستولی و دیاستولی در دو گروه برای هر سن با سن مشابه مقایسه شد.
یافته ها
در پسران متولد پس از جنگ وزن و قد در گروه های سنی 12، 13، 14و17 سال نسبت به متولدین سال های جنگ افزایش داشت. در دختران متولد پس از جنگ وزن درگروه های سنی 11، 13 و 14 سال افزایش معنی داری نسبت به متولدین سال های جنگ داشت ولی تفاوت معنی داری در قد دختران دو گروه مشاهده نگردید. در پسران متولد پس از جنگ، در گروه سنی 14-11 سال، کلسترول کل، LDL، و در گروه سنی 18-15 سال، قند خون ناشتا، کلسترول کل و LDL، کاهش معنی داری نسبت به متولدین سال های جنگ داشت. در دختران متولد پس از جنگ، در گروه سنی 14-11 سال، قند خون ناشتا، کلسترول کل، تری گلیسرید، LDL، و در گروه سنی 18-15 سال، قند خون ناشتا، کلسترول کل و LDL، کاهش معنی داری نسبت به متولدین سال های جنگ داشت. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در دختران و پسران متولد پس از جنگ در کلیه گروه های سنی کاهش معنی داری داشت.
بحث و
نتیجه گیری
در این بررسی مشاهده گردید که اکثر شاخص های تن سنجی در پسران متولد پس از جنگ افزایش یافته و در دختران نیز تنها وزن افزایش معنی داری در متولدین پس از جنگ داشته است. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و اکثر شاخص های مربوط به چربی های خون نیز در هر دو جنس در متولدین پس از جنگ کاهش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p966750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!