ارزیابی کارایی شبکه اطلاعات بیمارستانی (HIS) شفا در بیمارستان امام رضا (ع)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نرم افزار مکانیزه بیمارستان (HIS)، جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی در بیمارستان است. این سیستم موجب مکانیزه شدن فعالیت های بیمارستانی از مرحله پذیرش تا ترخیص بیمار، ارتباط موثر بین بخش ها و نیز استخراج سریع تر و دقیق تر گزارش های آماری و مدیریتی می شود. امروزه استفاده از HIS به عنوان راهکاری جهت ارتقا سطح شناسایی مشکلات، بهبود مدیریت، افزایش بهره وری مدیران بیمارستان، بهبود در ارائه خدمات، ارتقا سطح بهره برداری از بیمارستان، تخصصی تر شدن خدمات درمانی و تکنیکی شدن ساختار بیمارستان می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی- تحلیلی (مقطعی) انجام شده است. با توجه به عنوان پ ژوهش جامعه آماری این مطالعه را تمامی کاربران و کارشناسان سیستم اطلاعات بیمارستانی شفا در بیمارستان امام رضا (ع) تشکیل داده اند. در این پ ژوهش، علاوه بر بررسی کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی، پرسش نامه و چک لیست هایی تدوین شد که پس از اطمینان از اعتبار و روایی آن ها در بین اعضای جامعه آماری توزیع گردید. داده ها، توسط پارامترهای آمار توصیفی و با بکارگیری نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
با توجه به نتایج پژوهش 56 % از مجموع کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی شفا را زنان و 44 % دیگر را مردان تشکیل داده اند. کلیه کاربران در گروه سنی 25 تا 45 سال و بیشترین (46 %) درصد در گروه سنی30- 26 سال قرار داشتند. اکثریت (44 %) کاربران سیستم HIS دارای مدرک کارشناسی و تنها 6 % دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. در زمینه تجربه کاری کاربران سیستم HIS شفا نیز، 42 % در دامنه (5-0) سال و 6 % در دامنه (20-16) سال به ترتیب دارای بیشترین وکمترین میزان تجربه کاری بودند. در زمینه آموزش سیستم HIS نیز تنها 8 % ازکاربران سیستم در داخل سازمان دوره های ICDL را گذرانده اند، بنابراین میزان مهارت 8 % از کاربران بسیار زیاد، 42 % زیاد، 48 % متوسط عنوان شده بود.
یافته های بدست آمده از پژوهش بیانگر این مهم می باشد که 64 % از مجموع 52 کاربر سیستم، از کل مجموعه سیستم HIS رضایت داشته اند. در زمینه ارزیابی کلی عملکرد سیستم، کاربران معتقدند که 55 % از قابلیت های مورد نیاز در نرم افزار وجود داشته و از سویی فقدان 45 % از قابلیت های لازم را مشکل بزرگ نرم افزار دانسته و خواستار برطرف نمودن معایب و افزایش کارایی سیستم شده اند. در نهایت نتایج به دست آمده در رابطه با میزان رضایت کاربران از سرعت سیستم نیز نشان دهنده این بود که 70 % کاربران سرعت سیستم را مناسب و 76 % از کاربران از نحوه برقراری ارتباط شبکه سیستم HIS رضایت داشته و آن را تائید کرده اند. در ضمن 39 % از کاربران نیز نحوه پشتیبانی سیستم را مناسب بیان کرده و برطرف کننده نیازهای بیمارستان می دانند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش در برگیرنده نکات قابل توجهی از جمله نیاز به آموزش کاربران با استفاده از روش های متفاوت آموزشی، برقراری ارتباط صحیح بین کاربران و کارشناسان برنامه، اصلاح ساختار گزارش گیری سیستم، بهبود زیر ساخت های سخت افزاری و تعیین سطوح دسترسی به برنامه نرم افزاری به صورت اختصاصی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p966754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!