بررسی تاثیر پره مدیکاسیون با کلونیدین خوراکی بر وضعیت همودینامیک حین عمل جراحی کله سیستکتومی لاپاروسکوپیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فشار داخل شکمی فشاری (IAP) است که در داخل حفره شکمی وجود دارد. مقدار طبیعی آن تا 7 میلی متر جیوه است افزایش فشار داخل شکمی که به صورت IAP بیشتر از 10 میلی متر جیوه بیان می شود با اختلال های قلبی - ریوی و کلیوی همراه است با توجه به افزایش فشار داخل شکمی در جریان اعمال جراحی لاپاروسکوپی و تاثیر آن بر اورگان های حیاتی بدن مثل قلب و عروق، در این مطالعه تاثیر قرص کلونیدین خوراکی، به عنوان پیش دارو بر این پاسخ های همودینامیک حین لاپاروسکوپی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت double blind RCT)) کارآزمایی بالینی دو سوکور با IRCT=1028 در کلیه بیمارن40 -20 ساله که ASA I بوده می باشد وجهت انجام اعمال جراحی لاپاروسکوپی به اتاق عمل بیمارستان امام رضا (ع) آجا مراجعه کرده بودند انجام شد. جهت ارزیابی پاسخ های همودینامیک حین لاپاروسکوپی، بیماران به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه 20 نفره کنترل و گروه دریافت کننده کلونیدین قبل از عمل تقسیم شدند. اطلاعات لازم با روش مشاهده جمع آوری و با آزمون های آماری Chi–square و Repeated measure analysis of variance و T-Student نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
یافته ها
نتایج حاصل ازاین مطالعه نشان داد که گروه های مورد مطالعه به لحاظ عوامل موثر بر پاسخ دهی به داروها مثل سن، جنس و وزن اختلاف معنی داری ندارند (P>0/05). همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در گروه کلونیدین میانگین افزایش فشار خون های سیستولیک ودیاستولیک بعد از بیهوشی نسبت به گروه کنترل کمتر بوده است (P>0/05)، این تحقیق نشان داد که افزایش ضربان قلب بعداز بیهوشی در گروه کلونیدین کمتر از گروه کنترل بود (P>0/05)، همچنین توزیع فراوانی تغییرات ECG در حین عمل در گروه کلونیدین (2نفر) کمتر از گروه کنترل (5نفر) بود.
بحث و نتیجه گیری
تاثیر استفاده از پره مدیکاسیون با کلونیدین خوراکی بر متغیرهای فشار خون سیستولیک و دیاستولیک وضربان قلب حین اعمال جراحی لاپاروسکوپیک در مقایسه با گروه کنترل به صورت تعدیل در افزایش فشار خون های سیستول ودیاستول و ضربان قلب بوده که نیاز به مصرف داروهای کمکی جهت کنترل علایم همودینامیک حین عمل را کمتر می کند، می توان از این روش در تعدیل علایم همودینامیک حین اعمال لاپاروسکوپیک استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p966755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!