نگرانی ها و نیازهای مادران کودکان بستری و میزان حمایت پرستاری از آنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری و بستری شدن کودک، یکی از منابع اصلی تنش و اضطراب برای خانواده است. والدین جهت ارائه مراقبت و حمایت کافی از کودک، باید از آرامش روحی برخوردار بوده و نیازهایشان برآورده شود. هدف از این تحقیق بررسی نگرانی و نیازهای مادران در طول بستری کودک در بیمارستان و حمایت پرستاران از آن ها است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی 100 نفر از مادران کودکان بستری در بخش کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) مهابادکه حداقل 24 ساعت در بیمارستان حضور داشته اند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. نگرانی های والدین، با پرسشنامه ای پژوهشگر ساخت، نیازهای مادران با پرسشنامه «نیازهای والدین کودکان بستری» و حمایت پرستاران از مادران با ابزار «حمایت پرستار از والدین به صورت مصاحبه انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 5/11 تحلیل شد.
یافته ها
براساس نظرات مادران، عوامل محیطی بیشترین استرس و فقدان برنامه های پیش از بستری کمترین استرس را ایجاد کرد. نیازهای مربوط به کودک بیمار از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و نیازهای مربوط به صداقت به میزان زیادی برآورده شد. نیازهای دیگر اعضای خانواده هم از کمترین اهمیت برخوردار بود و هم به میزان کمتری در این بخش محقق شد. همچنین مادران بیشترین حمایت مراقبتی (39/0 ± 37/2) و کمترین حمایت اطلاعاتی (69/0 ± 44/1) را از سوی پرسنل دریافت کردند. میانگین کل حمایت پرستار از مادران نیز 82/0 ± 73/1 بود.
نتیجه گیری کلی: شناسایی عوامل تنش زا جهت کاهش نگرانی های والدین و برآورده کردن نیازهای مادران در کنار نیازهای کودک و فراهم کردن امکانات لازم جهت تامین رفاه و آسایش والدین در بیمارستان بایستی مورد توجه برنامه ریزان و مدیران بیمارستان ها قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p966925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!