بررسی وضعیت مصرف سیگار با بکارگیری مدل فرایند موازی توسعه یافته در بین دانش آموزان پسرراهنمایی شهر شیراز

چکیده:
مقدمه
شروع زود هنگام مصرف سیگار به عنوان یک مسئله مهم در سلامتی جامعه مطرح است که نیازمند بررسی و شناخت بیشتری دارد. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت مصرف سیگار با بکارگیری مدل فرایند موازی توسعه یافته در بین دانش آموزان پسر راهنمایی شهر شیراز انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه یک پژوهش مقطعی توصیفی بود که برروی دانش آموزان پسر مقطع سوم راهنمایی شهر شیراز در سال تحصیلی 89-1388 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت خوشه ایچند مرحله ای بود. ابتدا در هر ناحیه، بطور تصادفی2 مدرسه انتخاب شد، سپس در هر مدرسه 3 کلاس بطور تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه مدل فرایند موازی توسعه یافته تدوین و پس از تایید پایایی و روایی آن در اختیار 244 نفر از دانش آموزان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که9/6% از دانش آموزان سابقه مصرف سیگار داشتند. 9/19% از دانش آموزان اظهار داشتند که از طرف دوستان به آنها سیگار تعارف یا پیشنهاد شده است. میانگین نمره حساسیت درک شده دانش آموزان نسبت به احتمال ابتلا به عوارض و پیامدهای مصرف سیگار پایین بود(2/38). میانگین نمره اثربخشی درک شده دانش آموزان نسبت به راهکارهای توصیه شده جهت عدم مصرف سیگار در حد متوسط بود(8/51). میانگین نمره آگاهی در دانش آموزان سیگاری(1/57) کمتر از دانش آموزان غیرسیگاری(4/61) بود. در حالی که میانگین نمره حساسیت درک شده در دانش آموزان غیر سیگاری(8/37) کمتر از دانش اموزان سیگاری(2/45) و همچنین دانش آموزان در معرض خطر(7/44) بود. از طرف دیگر میانگین نمرات متغیرهای شدت درک شده، اثربخشی درک شده، خودکارآمدی درک شده و قصد رفتاری در دانش آموزان سیگاری(به ترتیب 8/71، 4/43، 3/62، 5/69)، کمتر از دو گروه دیگر بود.
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد که حساسیت درک شده دانش آموزان نسبت به احتمال ابتلا به پیامدهای مصرف سیگار پایین است. بنابراین توصیه می شود که با استفاده از مدل فرایند موازی توسعه یافته،مداخلات آموزشی مناسبی طراحی و اجرا شود که باعث درک حساسیت آنان نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف سیگار در این گروه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p967604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!