بررسی ژنوتیپ های ویروس هپاتیت C در مراجعین به کلینیک مرجع استان یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
ژنوتیپ ویروس یکی از مهمترین معیارهای پاسخ به درمان هپاتیت مزمنC محسوب می شود و چون توزیع فراوانی انواع ژنوتیپ ویروس در جوامع مختلف متفاوت می باشد تعیین ژنوتیپ غالب این ویروس در هر منطقه لازم است. این مطالعه با هدف بررسی انواع ژنوتیپ ویروس هپاتیت C در کلینیک مرجع شهر یزد انجام شده است.
روش بررسی
این تحقیق توصیفی از سال های 1386 الی 1389 در مراجعین به(مرکز مشاوره بیماری های رفتاری) شهر یزد انجام شده است. طی این بررسی، تعداد 92 بیمار که عفونت هپاتیت مزمنC در آنها با تست تاییدیRIBA(Recombinant Immnoblot Assay) به اثبات رسیده بود، به صورت راندم وارد مطالعه شدند و تعیین ژنوتیپ در آنها به روش RT-PCR انجام شد. برای انجام این آزمایش از روش Universal primer HCV استفاده شد و ژنوتیپ های به دست آمده بر اساس عوامل خطر مبتلایان با استفاده از نرم افزارPASW statistics 18 آنالیز شد.
نتایج
ژنوتیپ غالب نوع 3a مشخص شد. 71 نفر(77% بیماران) PCR مثبت بودند. در 21 نفر(23% افراد) ژنوم ویروس در خون مشخص نشد که نشان دهنده بهبودی خودبخود بعد از ابتلا به عفونت حاد هپاتیت C بود. از بین تعداد افرادی که PCR مثبت بودند، ژنوتیپ 3a، 65% موارد را به خود اختصاص می داد. ژنوتیپ 1a در 35% از جمعیت فوق مشخص شد. 76% از جمعیت مورد مطالعه دچار اعتیاد تزریقی بودند که توزیع فراوانی ژنوتیپ در این بیماران مشابه کل جامعه بود. 15 نفر عفونت توام HIV-HCV داشتند که 47% آنها آلوده به ژنوتیپ1a و 53% آلودگی با ژنوتیپ 3a داشتند. ژنوتیپ های 2 و 4 در هیچکدام از بیماران یافت نشد. هیچ یک از بیماران با بیش از یک سویه ویروس آلوده نبودند(عفونت مخلوط وجود نداشت).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده حدود3/2 موارد عفونت مربوط به ژنوتیپ 3a است. این نوع ژنوتیپ پاسخ درمانی بهتری نسبت به ژنوتیپ 1a دارد و نیز هزینه درمان سبک تر است. علیرغم شیوع بیشتر ژنوتیپ 3a در جامعه مورد بررسی ما شروع درمان بدون در دست داشتن ژنوتیپ توصیه نمی شود و باید برای اعمال درمان ضد ویروسی آزمایش تعیین ژنوتیپ انجام شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
784
لینک کوتاه:
magiran.com/p968547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!