عوامل تاثیر گذار بر غربالگری سرطان پستان و دهانه ی رحم زنان کارگر در سنین باروری، بر پایه ی«مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی»: یک رویکرد کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

غربالگری سرطان پستان و دهانه ی رحم یک رفتار ارتقاء دهنده سلامت محسوب می گردند، و رفتار تحت تاثیر عوامل پیچیده ای قرار دارد. نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده چارچوب مفیدی برای پیش بینی و درک رفتار بهداشتی و طراحی مداخلات آموزشی فراهم می نماید و تلفیق این نظریه با سازه خود کارآمدی قابلیت پیشگویی نظریه را افزایش می دهد. لذا تحقیق حاضر با هدف درک عوامل موثر بر رفتار غربالگری سرطان پستان و دهانه ی رحم در زنان کارگر به عنوان پایه ای برای برنامه ریزی های آموزشی انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه یک رویکرد کیفی بر پایه «مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی» است. در این تحقیق 70 نفر از زنان کارگر 20 تا 45 ساله شاغل در کارخانجات شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت در قالب ده گروه هفت نفره با حضور در جلسات مصاحبه بحث گروهی متمرکز، تجارب خود را پیرامون عوامل تاثیرگذار بر رفتار غربالگری پستان و دهانه ی رحم بیان نمودند. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع از بین زنان کارگر صورت پذیرفت.

نتایج

سطح آگاهی و نگرش زنان کارگر نسبت به روش های غربالگری سرطان های پستان و دهانه ی رحم پایین است. ترجیح و اهمیت به نظرات خانواده خصوصا همسر و ترجیح درمان بیماری ها نسبت به پیشگیری در جامعه، هنجارهای ذهنی زنان کارگر را تشکیل می دادند.
مهم ترین موانع مشارکت زنان کارگر در غربالگری سرطان های پستان و دهانه ی رحم عبارت بودند از: عدم آگاهی، افسردگی و بی حوصلگی، خستگی، خجالت از معاینات، ترس از معاینات و ترس از بیمار بودن، کیفیت نامناسب ارائه خدمات و عدم توجه به حریم خصوصی افراد، محدودیت اطلاع رسانی، دسترسی محدود زمانی و مکانی زنان کارگر به مراکز انجام غربالگری ها و هزینه انجام غربالگری ها.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود با طراحی آموزش هایی مختص زنان کارگر در محل کار جهت افزایش میزان آگاهی و ایجاد نگرش های مثبت نسبت به غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم، و نیز آموزش هایی مختص خانواده ها و کارفرمایان و برنامه ریزان به جهت تشویق زنان و ایجاد امکانات و تسهیل دسترسی های زنان در محل شهرک های صنعتی گامی به سوی توانمند ساختن زنان کارگر در مشارکت در انجام غربالگری سرطان پستان و دهانه ی رحم برداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p968607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!