سنگ نگاری و شیمی کانی های موجود در ولکانیک های همبر با توده های نمکی کلوت (شمال شرق اردکان، یزد)

پیام:
چکیده:
حوضه کلوت در 70 کیلومتری شمال شرق اردکان (یزد) واقع شده و بخشی از زون ایران مرکزی (بلوک یزد) است. سنگ های آذرین این منطقه مربوط به دوران ترشیری بوده، سنگ های بازیک (بازالت و میکروگابرو) و حد واسط (میکرودیوریت) را شامل می شوند. بافت غالب سنگ های مافیک اینترگرانولار است. پلاژیوکلاز (آلبیت تا بیتونیت)، کلینوپیروکسن (دیوپسید) و الیوین، کانی های اصلی، میکا (بیوتیت)، آپاتیت و اکسیدهای Fe-Ti کانی های فرعی سازنده این سنگ ها را شامل می شوند. از دگرسانی این سنگ ها کانی های آلبیت، کلسیت، کلریت، اپیدوت، آمفیبول، کدر، اسفن و پرهنیت تشکیل شده است. بافت اصلی سنگ های حد واسط اینترگرانولار بوده، کانی های پلاژیوکلاز (الیگوکلاز تا لابرادوریت)، آمفیبول، کلینوپیروکسن (دیوپسید)، کانی های مهم موجود در این سنگ ها هستند. شیمی بلورهای کلینوپیروکسن و حضور پیلوهایی از یک ماگمای بیگانه در سنگ های مافیک، اختلاط ماگمای سازنده این سنگ ها با یک ماگمای بازیک دیگر را نشان می دهد. احتمالا این دو ماگما مشترکی داشته اند. مطالعات پتروژنز بر اساس شیمی کلینوپیروکسن بیانگر قرارگیری سنگ های بازیک منطقه در محدوده سری های تولییتی تا کالک آلکالن است که وابسته به قوس های آتشفشانی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p968670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!