اثر درمان با لووتیروکسین بر ضریب حافظه در بالغین مبتلا به کم کاری تحت بالینی: کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از تظاهرات کم کاری تیرویید تحت بالینی، اشکال در حافظه ی کلامی و عملکرد اجرایی است. پژوهش حاضر با هدف اثر درمان با لووتیروکسین بر ضریب حافظه ی افراد مبتلا به هیپوتیروییدی تحت بالینی آنتی تیروپراکسیداز آنتی بادی مثبت انجام گرفت.
مواد و روش ها
بررسی حاضر، به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور، روی 60 بیمار هیپوتیروییدی تحت بالینی آنتی تیروپراکسیداز آنتی بادی مثبت، در گروه سنی 18 تا 64 ساله (میانگین سنی 34 سال)، شامل 51 نفر زن و 9 نفر مرد انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری شامل 25 زن و 5 مرد در گروه شاهد (مصرف دارو نما)، و 26 زن و 4 مرد در گروه مورد پژوهش (درمان با لووتیروکسین) قرار گرفتند. به منظور بررسی ضریب حافظه، آزمون حافظه ی وکسلر در ابتدا و به فاصله ی کمینه 3 ماه پس از شروع پژوهش در مورد تمام آزمودنی ها به عمل آمد.
یافته ها
میانگین سنی افراد شرکت کننده در پژوهش 75/10±22/34 سال، و میانگین سطح TSH در سرم 64/3±25/8 میکروواحدبرلیتر بود. میانگین ضریب حافظه در گروه مورد و شاهد در ابتدای پژوهش یکسان بود [66/11±70/105 در مقابل 49/11±87/105) 83/0=. [(Pمیزان افزایش میانگین ضریب حافظه در گروه شاهد 63/7±23/3 و در گروه مورد 01/8±9/9 بود) 002/0=(P.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر، افزایش ضریب حافظه به دنبال درمان با لووتیروکسین در بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید تحت بالینی مشاهده شد. بنابراین درمان با لووتیروکسین می تواند اثر مفیدی در بهبود حافظه ی کلامی و عملکرد اجرایی این بیماران داشته باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
577
لینک کوتاه:
magiran.com/p972685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!