بررسی مسوول مداخلات از طریق لوح فشرده چند رسانه ای بر روی شیوه زندگی جوانان در طی سال های 86-1382 (پروژه جوانان طرح ملی قلب سالم اصفهان)

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آن جایی که عادات زندگی از دوران نوجوانی شکل می گیرند، نوجوانان هدف اصلی برنامه های آموزشی می باشند. از سوی دیگر استفاده گسترده جوانان و نوجوانان از رسانه های جمعی دلیل توجه بیشتر به نقش این وسایط در جامعه به خصوص در حیطه موضوعات مرتبط با سلامت و شیوه زندگی در سال های اخیر می باشد. به همین دلیل، این مطالعه به بررسی تاثیر مداخلات برنامه قلب سالم اصفهان، از طریق لوح فشرده چند رسانه ای در جوانان 25-19 سال مراجعه کننده به استان اصفهان در مقایسه با شهرستان اراک می پردازد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مداخله ای بوده، که جمعیت مورد مطالعه جوانان 25- 9 سال شهر اصفهان و نجف آباد شرکت کننده در کلاس های مختلف اصفهان و شعبات آن بودند. معیارهای ورود به مطالعه سن 25-19 سال و امکان استفاده از لوح های فشرده بود که افراد شرکت کننده در کلاس های آموزشی مختلف در صورت تمایل و امضای موافقت نامه در این مطالعه وارد شده، پرسش نامه استاندارد شده و استفاده شده قبلی توسط برنامه طرح ملی قلب سالم اصفهان برای افراد شرکت کننده قبل و بعد از مطالعه تکمیل شد. آموزش های CD بر اساس آموزش اجتناب از مصرف غذاهای فست فودی و دخانیات و استرس و زندگی ناسالم بود. افراد شرکت کننده به دو گروه شاهد (شهرستان اراک) و مورد مداخله (شهرستان اصفهان و نجف آباد) تقسیم شدند.
نتایج
میانگین مصرف نوشابه های گاز دار و غذاهای آماده در جمعیت مورد مداخله در سال های مداخله کاهش بیشتری نسبت به جمعیت رفرانس داشته است. درصد افراد با استرس بالا در جمعیت مورد مداخله نیز کاهش بیشتری نسبت به جمعیت رفرانس نشان داد. همچنین در جمعیت رفرانس درصد کل افراد سیگاری افزایش داشت، ولی در جمعیت مورد مداخله کاهش یافته بود. همچنین فعالیت فیزیکی در جمعیت مورد مداخله افزایش اندکی داشته است؛ در حالی که میزان فعالیت فیزیکی در جمعیت رفرانس کمتر شده بود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج مثبت حاصل از مداخلات برنامه قلب سالم اصفهان، از طریق لوح فشرده چند رسانه ای در جوانان 25-19 سال مراجعه کننده به هلال احمر استان اصفهان، نشان می دهد که به کارگیری رسانه های جمعی مثل لوح فشرده جهت اصلاح شیوه زندگی برای پیش گیری از بیماری های غیر واگیر می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
515
لینک کوتاه:
magiran.com/p972941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!