بررسی ارتباط شاخص توانایی انجام کار (Work ability index) و ظرفیت فیزیکی انجام کار (Physical work capacity) بر اساس معادله فاکس (VO2 max) در کادر پرستاری مرد شاغل در بیمارستان های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزیابی صحیح توانایی کار شاغلین از نقطه نظر اقتصادی برای کارفرمایان حایز اهمیت است و تقویت آن یکی از راه های افزایش بهره وری منابع انسانی در صنایع و سازمان ها می باشد. هدف این مطالعه تعیین توانایی شاغلین با استفاده از دو شاخص ظرفیت فیزیکی انجام کار (PWC)، شاخص توانایی انجام کار (WAI) و تعیین همبستگی بین آن ها بود. تعیین شاخص PWC با توجه به مقادیر WAI جهت صرفه جویی در هزینه و زمان اندازه گیری دستگاهی PWC از اهداف دیگر طرح است.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی و بدون جهت است. افراد مورد مطالعه 228 نفر از کادر پرستاری بیمارستان های شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. شاخص توانایی انجام کار با استفاده از پرسش نامه WAI و شاخص PWC بر اساس معادله فاکس و با استفاده از دوچرخه ارگومتر تعیین شد. سپس داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین شاخص WAI در افراد مورد مطالعه (4/4 ± 25/38) و میانگین ظرفیت فیزیکی کار PWC (7/0 ± 45/4) به دست آمد. نتایج آزمون Pearson نشان داد که بین ظرفیت فیزیکی انجام کار و WAI در گروه های سنی مختلف همبستگی معنی دار وجود ندارد (05/0 < P، 3/0 = r). تحلیل رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که متغیرهای سن و بیماری های تشخیص داده شده توسط پزشک، تاثیرگذارترین عامل بر WAI می باشد (05/0 > P، 18/0 = β). آزمون Pearson نشان داد که بین تعداد بیماری های تشخیص داده شده توسط پزشک و شاخص PWC در گروه های سنی 49-40 سال همبستگی معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری
میانگین شاخص WAI این مطالعه مانند سایر مطالعات در مشاغل مشابه در سطح قابل قبول قرار داشت (36 < WAI). شاخص WAI و PWC در گروه های سنی مختلف ارتباط همبستگی معنی دار را نشان نداد (05/0 < P، 3/0 = r)، این حاکی از آن است که تفاوت های اساسی در ارزیابی توانایی کار به وسیله دو شاخص وجود دارد و نمی توان با استفاده از مقادیر WAI شاخص PWC را پیش بینی کرد. با توجه به نتایج PWC و سطح فعالیت کادر پرستاری (سبک- متوسط) شاخص WAI ابزار مناسبی جهت تعیین توانایی شاغلین بود. بر اساس این مطالعه 6/27 درصد از افراد در معرض ریسک توانایی کار متوسط- ضعیف قرار داشتند (37 > WAI)، که 8/1 برابر مقادیر مرجع انستیتوی بهداشت شغلی فنلاند است. این نسبت می تواند ناشی نوبت کاری و ساعات کار زیاد پرستاران باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
606
لینک کوتاه:
magiran.com/p972951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!